Lowdrop H-mustek na maly DC motorek?

Jaroslav Meduna jaroslav_meduna
Středa Březen 17 12:07:35 CET 2004

Doporucuji dvojnasobne levne typy v SO pouzdre od VISHAY (SILICONIX) napr.
Si4947 (2xP kanal -30V/0.08Ohm) a Si4936 (2xN kanal 30V/0.04Ohm) nebo Si4532
(dvojice N+P kanal 30V/0.07Ohm). Pri navrhu zvazte mozne spicky zpusobene
induktivni zatezi a nechte si rezervu v pevnosti polovodicu.
Cena tranzistoru je zhruba 25,- Kc. Zastoupeni VISHAY, nebo HEV.
Jarda
P.S. Jeste k tomu LMD18245 - je to vyborny brouk za par stovek, ktery umi
ridit proud a lze ho pouzit pro fazove rizeni, staci pripojit uP. Plynuly
rozjezd a dojezd, brzda - proste paradicka. Pripojis tri odpory, kondik a
jede to. Kdyz se motor zastavi, tak to pozna a neshori ani ridici jednotka,
ani motor.

-----P?vodn? zpr?va-----
Od: owner-hw-news@list.gin.cz [mailto:owner-hw-news@list.gin.cz]za
u?ivatele jiri@bezstarosti.cz
Odesl?no: 9. listopadu 2001 9:31
Komu: 'hw-news@list.gin.cz'
P?edm?t: RE: Lowdrop H-mustek na maly DC motorek?

Zdravim.

Ma se to asi tak, ze unipolarni tranzistor pri urcitem
napeti na gejtu, propusti urcity maximalni proud. Pak je
tedy moc fajn se podivat na konkretni PDF k tranzistoru a tam
je graf, kde se rika, pri jakem napeti na gejtu propusti
jaky maximalni proud. Existuji i tranzistory, ktere propusti
i znacny proud uz pri rizeni logickymi urovnemi. Doporucuji
si vyhledat ruzne modelarske aplikace k rizeni elemotoru
a na konkretni typ se podivat. Pro male proudy ale vystacite
i s tranzistory, ktere se neoteviraji uplne tak brzy (pri tak nizkem
napeti), protoze vy tak velky proud nechcete. Cele je to o tom,
ze si musite onen unipolarni tranzistor predstavit jako proudovy
zdroj, coz pak znacne ulehci orientaci v problemu.

Nicmene unipolarni tranzistory jsou drazsi nez bipolarni (tedy
obecne receno) a tak bych uvazoval i o bipolarnich. Ubytek
napeti kolektor-emitor totiz muze byt dle typu tranzistoru
a proudu prakticky zanedbatelny. Jde jen o to, to provest sikovne :-).

Konkretni typ Vam neuvedu, sam pouzivam unipolarni tranzistory
pro podstatne vetsi proudy a ty by pro Vas asi uz byly trochu drahe
a zbytecne velike. Ale on se tady jiste nekdo najde, kdo prehled ma :-).

--
Jiri Bezstarosti