Re(2x): Freza - bylo: odolnost LPT

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 12:07:04 CET 2004

Pokud ma vyvoj zarizeni slouzit k pobaveni, pouceni, proc ne. Na webu lze najit stranky o riditelne rakete (tj. 'strele' zeme-vzduch), o amaterske konstrukci skanovaciho tunelovaciho mikroskopu, MP3 prehravacu nepocitane, digitalni osciloskopy, operacni system pro PC (ted nemyslim linux nybrz V2)... Ale pokud ma domaci vyroba nahradit jinak nedostupne zarizeni, muze a nemusi to byt schudna cesta, zalezi na mnoha okolnostech - vybavenim pocinaje a 'hloubkou' kapsy konce.

Neprehlizejme take tyto skutecnosti:
Vyrobce nakupuje ve velkem. Tam, kde pri domaci vyrobe utratite skoro vsechno za material, hodiny prace ani nepocitate, tam ma vyrobce dostatecny prostor, aby mohl zarizeni prece jenom vyzkouset a doladit. Abych ilustroval jeden markantni rozdil, ktery me pobavil: 3 1/2 mistne LCD displeje prodava GM asi za 117Kc (a jeste maji kratke nohy). Jednou jsem udelal jen tak ze srandy poptavku u vyrobce na 5000 kusu. Cena byla 0.25USD/ks, cili neco malo pod 10Kc.

Vyrobce dale nakupuje komponenty potrebnych parametru. Pri domaci vyrobe se naopak clovek uchyluje k pouzivani komponentu nikoliv podle pozadovanych vlastnosti, ale vezme to, co ma zrovna k dispozici nebo muze levne sehnat. Proste 'nasel jsem knoflik, usiju si k nemu kabat'. To pak nuti pristupovat na kompromisy a volit neoptimalni reseni.

J. Hanzal