Detekce pruchodu nulou

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 12:02:43 CET 2004

Martin LOCKER wrote:
> kamarad si koupil vetrnou elektrarnu, problem je
> v tom, ze to nema zadnou regulaci. V prvni fazi
> bych chtel zaridit alespon to, ze se bude
> rozbihat bez zatizeni, po dosazeni urcitych
> otacek pripojim zatez. Pri poklesu otacek opet
> dojde k odpojeni zateze.
> Elektrarna obsahuje trifazovy generator.

U malych stroju se pouzivaji spise synchronni u velkych asynchronni
generatory. Takze jaky je tam?

> vystupni napeti z generatoru se pohybuje v sirokem rozsahu cca 0 -
> 250V.

Takze zrejme synchronni s PM?

> pro zacatek mi staci pouze stejnosmerne napeti, bude pouzito pro
> odporovou zatez (ohrev vody).

a) pro ohrev vody je zbytecne ohrivat i usmernovac, nebude stacit
   stridavy proud?
b) pro ohrev vody je zbytecne ohrivat i generator, nebude lepsi
   jej nahradit (indukcni?) brzdou ohrivajici vodu primo?
   Pravda trubky se na stozar tahaji hur nez draty a tepelne ztraty
   na vedeni mohou byt nakonec i vyssi.

> Problem je v tom, ze aby se to rozbehlo, musi to
> být bez záteze. Zatez je mozne pripojit az pri
> urcitych otackach.

Obavam se by problem mohl byt jinde. Jestlize nefouka dost silny
vitr pro rozbeh zatizeneho generatoru, tezko pak muze tento vitr
generovat nejaky rozumny vykon.
Kineticka energie vetru proudiciho plochou konstantniho prurezu
roste AFAIK s treti mocninou rychlosti proudeni. A jak rika Betzuv
zakon, vetru lze odebrat max.59% jeho puvodni kineticke energie...

V nasich luzich a hajich toho vetru bohuzel moc nefouka.
Na horach je to vsak lepsi.

--
Regards
           Petr Krc