Lambda sonda

Veris Miroslav RBCB/TEF8 Miroslav.Veris
Středa Březen 17 12:05:41 CET 2004

Lamdasonda je vlastne elektricky clanek s pevnym elektrolytem, kterym je
keramicka hmota ZrO2. Na keramice jsou z obou stran naneseny Pt elektrody
tak, aby vznikla co nejvetši plocha rozhrani ZrO2/Pt/plyn. Na tomto rozhrani
totiz probiha chemicka reakce zpusobujici vznik napeti na sonde.
Na jedne strane keramiky je vyfukovy plyn, na druhe tzv. referencni vzduch.
Napeti na sonde (Nernstovo napeti) je umerne pomeru parciálnich tlaku
kysliku O2 v referencnim vzduchu a ve vyfukovych plynech. Ve vyfukovych
plynech se pri bohate smesi prakticky nevyskytuje kyslik. Pomer parcialnich
tlaku je nejvetsi a napeti na sonde je mezi 0,75V a 0,95V. Pri smesi se
stechiometrickym pomerem paliva a vzduchu se zacina parcialni tlak O2 prudce
zvysovat (z 10E-21 az na 10E-1 opravdu o dvacet radu), a napeti na sonde
poklesne na cca 0,1V. Tento napetovy skok je vyuzivan pri optimalizaci
slozeni palivove smesi.
Vyse popsany jev funguje pri vyssi teplote tak od 350°C. Zastudena toho na
sonde mnoho nenamerite.
Toto je pouze zakladni princip. Skutecne sondy maji radu variant a
provedeni.
S pozdravem
MiraV