Vyroba DPS doma fotocestou

Jioi Pola?ek j.polasek
Středa Březen 17 12:05:07 CET 2004

Ahoj.
SW: pouzivam Orcad Capture pro navrh zapojeni. Pro vlastni desku pouzivam
stary Orcad PCB, ale planuji prechod na Orcad Layout. Ale je mi shnilo se
ucit novy system, nemluve o tom, ze Layout mne trikrat nenadchnul. Ale
jinak se klonim k nazoru, ze je to vec zvyku, nakonec plosnak si muzete
nakreslit i Paintbrushi/Malovani. :-) Otazka vyberu vhodneho SW je na
samostatnou diskuzi.

Predloha: Prozatim jsem vyjizdel na klise na lepsi pauzovaci papir na
inkoustovce HP 1120. Kvalita tisku best. Vystupni kvalita vcelku
adekvatni. Ted vyjizdim klise na laserovce HP4xxx. Jako medium mam k
dispozici nejaky "pauzak" Diamant Copy. Ten jsem videl pouzivat v
tiskarnach pri vyrobe kovolistu. Vyzkouseli jsme jej a ono to staci.
Samozdrejme pruhledny film a laserovka je super, pokud vam nevadi cena,
kdyz potrebujete vytisknout jeden klis 40*40mm. Jinak dalsi upravy v
podstate nedelam. Samozdrejme je nutna kontrola na prusvit a pripadna
oprava eernym fixem.

Desky: Dlouho jsme si vyrabeli desky sami. Kuprextit z Gumonu Bratislava a
fotolak z Lachemy Brno. A samozdrejme problemy s nanasenim, susenim,  a
prach, a prach....
Dneska berem hotove desky z GMu. Kvalita laku je stabilni, zadne problemy
s odhadovanim casu osvitu, atd. Pro tu prototypovou zkousku, nebo nasi
malou serii ta cena je adekvatni. Vetsi mnozstvi desek se uz vyplati
objednat u vyrobce.

Osvit: Pro osvit jsme si vyrobili vlastni osvitovou jednotku, ve ktere je
5ks 250W vybojek RVLX (rtutove). Bez jakekoliv upravy (tj. bez rozbijeni).
Vyska cca 220mm na povrchem plosnaku. Muzete tvrdit, ze to nebude
fungovat, ale slape to uz pres 10 let. Kdysi jsme laborovali se zarivkami
velkymi, malymi (rada DZ), jen horak z rozbite vybojky. Ale nac se travit
ozonem, ktery vznika pri pusobeni UV zareni, nebo se nechtene opalovat v
"solariu". Plosnak s klisem pokladam na desku s nalepenou plsti a prekryju
plexisklem, ktere se pritahne zahnutymi srouby. Pri pouzivani desek z GM
je cas pri nahratych vybojkach pro osvit cca 45-60 sec dle kvality
predlohy. Delali jsme pokusy s vakuovym pridrzovanim, ale nakonec ta plst
je asi nejlepsi. Mozna by byla jeste velmi dobra tlusta mechova pryz.

Vyvolavani: Klasika v cca 5-10% roztoku NaOH. Koncentraci zkusime pasblink
na malem odrezku, zda je vhodna doba.

Leptani: Opet klasika - chlorid zelezity, stojaci vana z plexiskla a
vzduchove michani. Male pokusne desky se volne polozi na hladinu chloridu
v misce. Cas - az to je, dle vycerpanosti chloridu. Zkousel jsem i leptani
v Natriumpersulfatu (Na2S2O8). Je to pekna cistejsi prace, roztok je
pruhledny, pri vycerpavani hezky zmodra :-). Ale cena je vyssi nez za
chlorid a zdalo se mi, ze se rychleji vycerpa.
Kdysi jsem taky leptal v kyseline solne s peroxidem, ale po zrezaveni
nerezove kliky, jsem byl nucen (rodinnymi prislusniky) toho zanechat. Pak
se mi vcelku osvedcilo leptani ve zredene kyseline dusicne. Ale ta doba je
davno za mnou.
Koncova kontrola desky, proskrabnuti pripadnych vad, pokud jsou. Nasleduje
jeste jednou osvit, vyvolani a smazani laku z desky.
Pokud se deska bude zpracovavat pozdeji, pretru ji ochrannym lakem na bazi
aktivovane kalafuny. Jinak se hned vrta.

Vrtani: Pouzivam k vrtani vzduchovou brusku z Narexu upnutou pres vlozku
do stareho stojanu SU-2 pro rucni vrtacku. Stojan ma vymenenou pruzinu,
abychom se neudreli s tahanim nahoru/dolu. Turbina ma vymenenou
sklicidlovou vlozku. Pro vrtani pouzivame vrtaky ze slinutych karbidu,
urcene pro vrtani DPS. Jsou vynikajici, dlouhozivotne (dle ruk v kterych
jsou), ale krehke. Vsak se taky pocita s tim, ze jsou urceny do NC
vrtacek. Ac se vyrobce kroutil nad pouzitim, s odkazem na neexistenci
axialniho loziska hridele, tato vrtacka nam slape bez poruch uz 2 roky.
Bruska ma jednu nevyhodu  a to, ze potrebuje mazany vzduch. Casem se olej
vysrazi a snazi se ukapnout z vretena na DPS. Proto bych pripadnym
zajemcum radil pouzit zahranicni vyrobek, ktery mazani nepotrebuje. Ale
zde je cenovy rozdil. Bruska z Narexu stoji cca 3000,- a profi gravirovaci
turbina (s axialnim loziskem) cca 15000,-.

Finalni upravy: Ostrih na beznych pakovych nuzkach, pilnik na dorovnani a
srazeni hran. Pocinovani dle potreby. Bud pocinovaci lazen z Elchemka,
nebo na vykonove spoje rucne pajka a tenky (0.5mm) cin s agresivnejsim
tavidlem. Po zapajeni soucastek zaverecne myti alkoholem s izopropanolem a
suseni. Kdo chce muze pouzit prestriknuti lakem. Ten bych doporucil pouzit
v pripade umisteni vyrobku do vlhka, hlavne z duvodu ztizeni pripadne
opravy. Rozhodne bych nedoporucoval lak na bazi ciste kalafuny, ktera
casem muze navlhnout a mit svody. Uz me to jednou dobre vydrbalo. Takova
porucha se perfektne hleda.

S pozdravem Jiri Polasek