Regulace LEDek

Pavel Hudecek pavelhudecek
Středa Březen 17 12:06:35 CET 2004

V pripojenem obrazku jsou 2 varianty jednoduche proudove
stabilizace (napred ovsem pro srovnani uvedu zakladni variantu
s obvyklym odporem):
    Zakladni varianta obsahuje jen diody v serii a za nimi jeste
odpor. Pro 7 V a 70 mA a ubytku na diodach celkem 5 V
bude odpor 2V/70mA = cca 29Ohm. Zde je ovsem neunosna
zavislost na napeti: pri 6V bude proud jen 35 mA, pri
5,5 V dokonce jiz jen 17 mA a naopak pri 8 V bude
jiz asi prekroceno 100 mA. Ve zkutecnosti bude zavislost
o neco mensi (typoval bych asi 90-30 mA pri 7,5-5,5 V),
v dusledku poklesu ubytku na diodach pri nizsim proudu.
    A je stabilnejsi, ale vykazuje min ubytek napeti cca 1 V,
takze to cele by melo chodit asi od 6 V. Jedna se o standardni
proudovy zdroj, kde hodnota proudu je dana napetim
a hodnotou odporu v emitoru. Napeti je stabilizovano dvema
diodami (libovolne Si pro male proudy) na cca 1,4 V, tedy
na emitoru cca 0,7 V => 700mV/10Ohm = 70 mA a to od
6 V do napeti jeste unosneho pro tranzistor. Ve zkutecnosti
bude proud trochu rust v dusledku narustu proudu stabilizacnimi
diodami. Ale asi ani pri 15 V stale nepresahne 80 mA.
    B je mene stabilni, protoze proud je definovan jako proud
prochazejici potenciometrem a druhym odporem pri napajecim
napeti snizenem o cca 0,7 V, vynasobenym zesilovacim cinitelem
tranzistoru. Pokud to tedy napriklad nastavite, aby pri 7,7 V
prochazelo 70 mA, bude pri 6,7 V prochazet jen 60 mA a pri
5,7 V jen 50 mA, ale to je stale dobra stabilita proti moznosti
zakladni a pri tom lze dosahnout nizsiho nin. napeti nez A, ktere
bych typoval tak na 5,2 V.

Jako nejvyhodnejsi se asi jevi B, ale mnohem lepsi
by byl nejaky jednoduchy menic (nejjednodussi
pro tento pripad bude asi blokujici s trafem), ale ten
se mi v tuto hodinu jiz nechce vymyslet, ale pokud
projevite zajem...

S tepelnou stabilitou to bude v kazdem pripade dost spatne,
protoze ubytky na diodach klesaji s rostouci teplotou
(v tomto ohledu se jako vyhodne jevi B) a navic svitivost
diody je take zavisla na teplote. Nevim, jak je to konkretne
u LED, ale treba u laserove diody, se kterou jsem pracoval
bylo pri 0 st C potreba 70 mA pro jmen. vykon, zatimco
pri 80 st C a tomto proudu jeste ani nezacala svitit...
Pavel Hudecek