HD a zachrana dat - vlastne uz o zalohovani

Jaroslav Lukesh lukesh
Středa Březen 17 12:10:10 CET 2004

| Odes?latel: Ing. Kotlaba Jaroslav <kotlaba@zpa-pecky.cz>
| Koupit nejaky starsi pocitac (ted se prodavaji pomerne levne), staci bez
| klavesnice a displeje, propojit ho spracovnim a zalohovat na jeho disk.
Po
| zalohovani pocitace rozpojit a zaloznio pocitac pro jistotu odpojit od
site.

Ano. A pokud na nem nepojedete windows, ale linux a v nem sambu, coz je sit
MS Windows, tak to mate zadarmo a legalne.

Navic sambu muzete spravovat pres browser a port 901 (jmenuje se to swat),
no a kdyz budete chtit, tak vsechno muzete nastavovat pres browser (jmenuje
se to webmin a linuxconf, webmin je pro windowsove uzivatele lepsi).

Proste pokud si nepustite instalaci a nekliknete na ikonku serveru a
SMB/Samba serveru, tak neuvidite, jak snadne je linux nainstalovat. Horrory
o instalaci plati jen v pripade, pokud zabrousite na jakykoli www.linux.* a
zacnete cist jak si linux nainstalovat, udelat bootovaci disketu, jak si
prelozit jadro, jak probiha bootovaci proces, jak si udelat inicializacni
skripty....FFFFUUUUUJJJJJJJ to neni ani pro mne, to je tak pro studenty
informatiky. Jo, kdyby tohle bylo za mych casu, docela by mne to ve skole
bavilo. Ja poznal akorat ADT s ohromnym 1MB pameti a s jeste ohromnejsimi
20MB disky co mely asi 70cm v prumeru a strkaly se do gramofonu velkeho
jako stara automaticka pracka. Cecko? To bylo komunisty zakazane, jedine
vychodonemecky jazyk DIWA a samozrejme strojak, ten nikdo s "cervenou
knizkou" zakazat nemohl...

Trochu jsem odbocil...

Takze tudy ne, to neni linux pro lidi, to je pro ty, co si ho chteji UDELAT
a ne nainstalovat. Pro instalaci si vyberte jiz hotovou DISTRIBUCI, treba
www.redhat.com, www.mandrake.org, www.suse.cz (ikdyz tahle je silne
komercni a hlavne sektarska - nejspis kvuli te komerci). Kdyz nemate chut
si to instalovat nebo stahovat z inettrnetu, muzete vyuzit sluzby vypalto
(ci jak se to jmenuje, ja vsechno stahuji v praci, pres 768k linku to jde
celkem v pohode :). RedHat je na servery idealni, umi se nainstalovat do
raidu (to nikdo jiny nezvladne, raid si musi udelat az po instalaci, coz
vubec neni pohodlne a potrebujete k tomu precist asi tak 200kB
dokumentace).

Navic linux se da nakonfigurovat tak, ze stiskem ctrl-alt-del se
shutdownuje a vypne (nornalne se shutdowne a restartuje). To chci videt,
jak na slepo restartujete windows (jiste, ctrlaltdel a alt-V, ale to casto
taky nefunguje).

Kdyz si tam date softwarovy raid (staci i na IDE disky) a zurnalovaci
filesystem, muzete ho klidne vypnout i behem zapisu na disk, nic se mu
nestane, jen prijdete o data, ktera visela v bufferech (samotne zurnalovaci
fs maji buffer minimalni a zapisuji vse primo rovnou na disk do spec.
oblasti bez cekani). Zurnalovani je na nektere operace az 10x rychlejsi, na
nektere o 1-2 pomalejsi. Zurnal ale vyzaduje docela dost RAMky (min64MB) a
vykonu stroje (P-166 minimum, lepe MMX, linux to umi vyuzit i na tyhle
operace).

Kdyz budete chtit, poslu vam disketu, se kterou nainstalujete linux RH 7.1
do zurnalovaciho raidu.

Nakonec pokud si na to netroufate vam to muze nainstalovat nekdo kdo linuxu
rozumi a zaroven ho nastavi tak, ze ho obycejny spravce (tedy spravce so
spravuje windows) bude umet bez dlouheho skoleni administrovat. Holt to
bude cena za chybejici mozkove bunky vaseho spravce (kdesi jsem kdysi
cetl/slysel ze 1 pivo= 1500 mrtvolek ve vasem mozku, z vina kupodivu
nee)...

Zdravi

                   Jaroslav Lukesh
Winmodems, Winprinters, Winscanners, etc. are not supportable
under linux[...] In the United States it is illegal to sell a
linux distribution that supports these devices.
			 Linux + Windows HOWTO v0.1.0 1999-11-04