Regulace jasu - problem

Jiri Libra Jiri.Libra
Středa Březen 17 12:03:37 CET 2004

   Mam problem. Zapojil jsem si triak KT803/600 a spinam tim zarovku. Triak
ridim pres odpor 1k3 optotriakem MOC3041 popr. MOC3063. Spinani je v pohode.
Ale nejak ten jas me nejde regulovat. Udelal jsem si programek do AVR
90S1200, kterej me generuje signal o frekvenci 100Hz, sirka pulsu je asi 0,2
ms. Timto signalem ridim ten optotriak. Signal neni synchronizovanej se
sitovym napetim, ale hodne se mu blizi. Cekal bych tedy, ze jas se bude
menit podle nejake sinusovky, frekvenci odpovidajici rozdilu frekvence site
a meho signalu. Jenze, zarovka nesviti vubec a chcili vzdycky sviti naplno.
Moje teorie je takova, ze ten triak spina, jen jeli optotriakem sepnut kolem
nuly, tzn. zarovka jede na plny vykon nebo nesepne vubec a zarovka je
zhasnuta. Takto to funguje pri obou zminenych optotriacich. Oba jsou se
spinanim v nule.
   Zname to tedy, ze zminene optotriaky spinaji JEN v nule?

Diky za rady
Jirka