Hlasova synteza aneb mluvici Atmel

Pavel Kriz pavkriz
Středa Březen 17 11:50:35 CET 2004

Predem maly prehled (velkych) recovych opensource sw-syntezatoru pro PC:
Anglictina:
  Festival http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival.html
    - Asi nejlepsi syntezator co jsem vyzkousel, ve spojeni s MBROLA je
      to skoro dokonale. (zabalene zrojaky asi 2.5MB + soubory s
      hlasy)
  MBROLA http://tcs.fpms.ac.be/sythesis
    - Projekt pouze hlasove databaze. Obsahuje spostu jazyku vcetne
      cestiny. Ma primou podporu text-to-speech z festivalu
(pro
      anglictinu). (zabaleny engine 72kB, cestina cz1 2,3MB, anglictina
en1
      5,8MB, americka anglictina us1 6,5MB,...)
  FreeSpeech
    - neco starsiho opet z Edinburgu jako Festival.
      (zabalene zdrojaky 1,3MB)
Cestina:
  Epos http://epos.ure.cas.cz/
    - vyplod akademie ved - ma dost otresny hlas. Mam v umyslu
      napsat parser, krery vyuzije Epos jako text-to-speech
      foneticky prepis a prehraje to pomoci MBROLA. Jinak lepsi
      hlas je pristupny z jejich serveru, ale to musim byt stale
      pripojeny, takze to je na p.d
  Mluvitko http://labs.liten.cz/ ( mailto:drak@liten.cz )
    - maly projekt vyuzity pro zrakove postizene. Podle meho nazoru
      by se z toho dalo vychazet. Otazka je na kolik bitu D/A to
      chcete zkrouhnout. (zabalene zdrojaky asi 300kB). Samotne vzorky
      pro hlas maji asi 100kB. Netusim do jake miry se to da zkrouhnout.

Produkty IBM jsem se zatim nezabyval (pry jsou taky dobre).
A nyni k vasemu dotazu:

> nedavno tu bezela diskuze o halsove synteze, pan Libor Kavan mi dokonce
> poslal v tap formatu ruzne hlasove programy pro ZX Spectrum (za coz mu
> velice dekuji). Jelikoz se programovanim mikroprocesoru (Atmelu) zabyvam,
> chtel jsem program predelat ZX=>Atmel, jenze jsem narazil na maly (ale
> celkem podstatny) problem. JAK PREVEST PROGRAM V TAP FORMATU DO NEJAKE
> CITELNE PODOBY ? Tim myslim jak udelat "citelnou" kopii RAM pameti Spectra s
> nahranym hlasovym programem.

Kopie RAM je obsahem SNAPU. Snapu existuje nekolik verzi a nektere maji
jeste pod-verze. vy budete postrebovat ulozit do .SNA . To je
nekomprimovany snap RAM a stavu procesoru. Bohuzel konkretni popis
struktury nemam, ale asi budou na zacatku nejake veci kolem procesoru a
pak uz primo RAM v binarni podobe. Popis formatu .Z80 je v souboru
techinfo.doc u simulatoru spectra Z80 (doc muzu poslat) - .Z80 je ale
jednoduse komprimovany). Takze Vam staci "snapnout" speccy v simulatoru
s nahranym TAP.
Vy to chcete diassemblovat nebo co?

Bye, Pavel

PS: Jo to byly casy - taky jsem si s nejaky syntezatorkem na Spectru
hraval... (ale maly to nebylo - pocitam ze urcite vic, nez polovina
pameti - ale neco z toho bylo urcite prostedi)