Stmivani zarivky

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:53:35 CET 2004

On Sun, 26 Mar 2000, Pavel Vagner wrote:

> Kdyz se mylim opravte me.
> S regulaci zarivek to nebude nic moc.Spis bych rekl ze se zarivka
> regulavat neda.
> Kdyz jsem se v predmetu Svetelna technika na FELu ucili o svetelnych
> zdrojich,tak zarivka je nizkotlaka vybojka,ktera  dle  VA-char. vyboje
> potrebuje stabilni napeti na vyboji .Tedy me osobne nenapada jakykoliv
> zpusob regulace.(U zarovky je to v suchu,bud pulsne  a nebo
> predradnikem)

Zarivku muzete regulovat proudem - na zarivce je pri normalnim provozu
napeti asi 60V a proud ma pilovity prubeh - od minus vrcholu pres
nulu do plus vrcholu. V te nule dochazi k zakmitu a ke znovuzapaleni
vyboje napetim opacne polarity. Kdyz by se pouzila civka s vetsi
indukcnosti, tak by proud nedosahoval takovych maxim a celkovy vyzareny
vykon by poklesl. Ale jak to zaridit elektronicky, to mne nenapada.
Klasicke opozdene sepnuti by nejspis vedlo k blikani a k velkemu kmitani
na tlumivce po rozpojeni spinace.

Mozna by slo postavit spinany proudovy zdroj a napajet ji stenosmernym
rizenym proudem, ale musel by byt schopen dodat docela velke napeti pro
zapaleni - 500-600V. Nebo mozna zmenou frekvence napajenicho napeti.

|                             petrsi@jcu.cz                              |