Svarecka se spinanym zdrojem

Petr Simek petrsi
Středa Březen 17 11:53:34 CET 2004

On Tue, 28 Mar 2000, AZ wrote:

> Neni to jednoducha zalezitost, i kdyz tak muze vypadat. Problemy
> skutecne rostou s vykony a rovnez stoupa cena takoveho amaterskeho
> vyvoje, a muze dosahnout i prekrocit vzhledem k cenam tranzistoru IGBT,
> rychlych diod atd. cenu hotove svarecky bezne prodavane....
> Sveho casu je vyrabel MEZ Brumov,
> mozna jeste vyrabi, mensi asi do 130A, vazi 16kg,  stala pred nekolika
> lety asi 19t. penez s DPH...
> Pouzivali tam IO MDA4700 a znacnou cast zapojeni koncoveho stupne
> tvori ochrany proti prurazu tranzistoru...

No to je prave ta cesta kterou bych amatersky jit nechtel. Pri proudech
140A tece na zpetne blokovacim vinuti a rekuperacnimi diodami a vyst.
kondenzatory spickovy proud 560A . To automaticky predpoklada paralelni
razeni soucastek a tedy to chce vybirat shodne typy a uspech stavby
takoveho zdroje zavisi stejnou merou na dobrem el. zapojeni jako na dobre
mechanicke konstrukci ktera je docela narocna - motat trafa z paralelnich
tlustych dratu - hlidat kazdy centimetr a prubeh vyvodu, zajistit takove
privody k paralelnim soucastkam aby se proud dobre rozkladal ...
Same mechanicke a v amat. podminkach tezko meritelne veci ...

Moje idea byla - nevyrabet jeden velky zdroj, ale vyrobit par mensich
treba 70-0V s regulaci 1-25A vyst coz by mohlo zhruba odpovidat vetsimu
PC zdroji. Ten odladit a vyzkouset, omezeni proudu ridit napetim
nebo PWM aby urcitemu napeti/sirce pulsu odpovidal urcity max. vystupni
proud - to aby se ty zdroje daly pak ridit najednou. Ty zdroje pak
spojit dohromady paralelne pres diody. 25A vystupni by odpovidalo zhruba
100A max. a na to by se mozna dal sehnat i drat a rekuperacni dioda.
Namotat by se to mohlo na feritove EE jadro. Jenom mne zajimalo zda treba
nekdo nema zkusenost/schema se stavbou takoveho mensiho zdroje ale
s podobnou napetovou charakteristikou - 70-0V - preci jenom klasicke
zapojeni spinanych zdroju je tak, ze drzi napeti a maji pouze nadproudovy
vypinac.

Mozna na to mrknu.

|                             petrsi@jcu.cz                              |