IO s logikou krokoveho motoru

Libor Kavan lkavan
Středa Březen 17 11:53:32 CET 2004

At 12:06 28.3.2000 +0200, Petr Simek wrote:

>Je to ze starych tiskaren tusim robotronu. Je tam motor o prumeru asi 10cm
>a delce asi 13cm ktery pres takovy ten gumoretez toci se sroubovici. Po te
>sroubovici jezdi drzak hlavy ktery jede jeste po dalsich dvou tycich o
>prumeru cca 16mm. Motor ma napajeni asi 5V a zere pri tom do jedne faze
>2A.

To je zajimave, neda se tahle mechanika jeste sehnat ? Ma to na pohon kulickovy sroub nebo normalni trapezovy ? A jak velkou to ma pracovni plochu ? Muzes opsat nejake oznaceni z toho krokace ?
BTW: Krmit takhle velky krokac z 5V je IMHO prinejmensim divne. Bezne se do nich pousti 36-50V, ja osobne mam napajeni cca 49V, ale diky pulsni regulaci proudu do jednotlivych vinuti neni presnost napeti tak kriticka.

>Poustim do stredu napeti 12 az 5 V a spinam faze k nule.

Hmm, to je jeste horsi, tim dost snizujes moment ...

>Mam to udelane tak, ze se na krokace privede pres 12V zdroj proudu asi
>1,5A a kdyz napeti klesne pod 6V tak se to napaji pres diodu z 6V .
>Jakmile proud naroste nad 1,8 A tak se na merici odporu udela ubytek asi
>1V a ten otevre pomocny tranzistor, ktery uzavre ten tranzistor co tam
>pusti proud pres tech 12V a uz se to napaji jen pres tu diodu.

No budiz, ale je to takove 'cisteni okna cihlou'. Musis se smirit s tim, ze v zadnem pripade nedosahnes maximalniho momentu motoru...

>Tak to samozrejme nemam.

To je jasne, ale je to dost zasadni. Uvedu priklad z nasi vrtacky: Pri podobnem rizeni, jake popisujes ( a to bylo aspon bipolarni) jsem dosahoval rychlosti asi 1 cm/sec, pak uz krokace ztracely kroky. S novym rizenim s LMD18245 po vyladeni vsech parametru pohybu bez problemu dosahuju 7cm/sec, coz je IMHO nesrovnatelny rozdil. Mame tam sroub se stoupanim 4mm/otocka a krokac 200 kroku/otocka.

>Uvidime :-) Spoleham na tu silu tech motoru - chci s tim jen vrtat desky
>do 1mm ne frezovat.

:-))), s jidlem roste chut, taky jsem chtel jen vrtat a uz na tom frezuju, nanasim lepidlo na SMD, graviruju do mosazi a nerezu. Pripravuju hlavu na automaticke osazovani SMD, vrtaci vreteno s automatikou na vymenu nastroju a mozna i pripravek na elektroabrasivni rezani kovu ...

>No toho se trochu bojim, ale byly zvykle tahat celou tezkou tiskovou hlavu
>i s paskou sem tam a docela rychle, tak doufam ze kdyz neprelezu urcitou
>rychlost a budu delat nabeh i dobeh rozumne, tak to pujde.

No zkus to, uvidis ...

BTW: Jeste poznamka k vrtacimu vretenu: Na vrtani musis pouzit specialni presne tvrdokovove vrtaky. Jsou sice drazsi (cca 60 penez bez DPH za prumer, 1mm s prumerer cena stoupa temer exponencialne :-( ), ale pokud pouzijes bezne vrtaky, vydrzi tak asi 20 der a dalsi diry uz nejsou vyvrtane ale propalene (vlastni zkusenost, taky jsem myslel, ze usetrim ). Ty specialni vydrzi bez problemu temer dokud je nezlomis. Zacal jsem vsechny plosnaky delat ne na ten laminatovy kuprexit, ale na takovy ten 'umakart', IMHO se to jmenuje CEM1. Neni v tom sklo, vrtaky se vyrazne min tupi a hlavne pokud ti prach z normalniho kuprexitu lita na srouby a vedeni, funguje to jak brusna pasta a za chvili mas po vrtacce. Jo a dalsi vec: Ty vrtaky potrebuji presne vedeni a velke otacky, 35 000 ot/min. je naproste minimum, bezne se pouziva 50 000 ot/min. Pri tehle otackach nesmi vreteno vubec hazet, vrtaky jsou hrozne krehke a male hazeni je jejich jista smrt. My tam mame na ose Z 2x kulickove vedeni, k!
!
!
tere zaruci presnost pri pohybu nahoru a dolu. Na vrtani jsme pouzili vrtacku DREMEL od BOSCHe. Po mensich upravach je celkem pouzitelna i na frezovani. Ale ma vykon jen 125W, coz je na hranici pouzitelnosti i na vrtani. Musi bezet na plny vykon (ma regulator otacek), toci cca. 37 000 ot/min. Zastaveni nebo pribrzdeni vrtaku znamena zlomeni = utratil jsi cca. 6 piv ;->. Proto se nevyplati na vretenu setrit. Levnejsi vreteno se rychle prodrazi zlamanyma vrtakama. Ale i ten DREMEL je nouzovka, budeme kupovat asi vreteno z nejake EXCELLONky, 1,2kW, 60 000ot. s automatikou, ale za repasovane chteji cca 3000 DM a na to zatim neni a navic potrebuje pro napajeni frekvencni vykonovy menic, coz bude asi orisek ...

Tak to je jen par postrehu, doufam, ze jsem ti to moc neznechutil. Ale vsim timhle jsem si uz prosel a stalo nas to dost, proto je zbytecne, abys opakoval nase chyby ...
S pozdravem		with best regards
                EZA-TV Vrchlabi
   Libor Kavan               Phone & Fax:+420 438 521 232
   Dlouha 421                Fax:+420 438 521 262
   543 03 Vrchlabi III       mailto:lkavan@krkonose.cz
   Czech Republic            http://www.krkonose.cz/eza-tv