schema mikrovlnky

Ing. Vladimír Anděl vaelektronik
Středa Březen 17 11:51:51 CET 2004

Zakladem trouby je magnetron, je to vakuova dioda s anodou rozdelenou na
segmenty, mezi kterymi jsou rezonancni komurky. Dioda pracuje v silnem mg.
poli, takze elektrony od katody k anode litaji po spirale. Potom dopadem
elektronu v danem segmentu napeti klesne, o komurku dal tim zakmitne do + a
dalsi elektron se pritahne tam. Magnetron se rozkmita na vlnove delce dane
rozmery komurek. Magnetron je napajen z VN trafa, cca 3 KV.
Energie se vyzari pres okenko do vlnovodu. Ruzne trouby resi ruzne problem
stojateho vlneni (jitrnicovy efekt, podle delky studenych a upecenych
prouzku na jitrnici lze merit vlnovou delku). Moje prvni ruska trouba mela v
usti vlnovodu vrtulku na rozhaneni vln. Stojate vlneni se sice neodstrani,
ale minima se posouvaji, takze to pece vsude. Dnes se pouziva tocici talir,
coz je rozmerove mene narocne ( trouba je skoro polovicni). O skodlivosti
zareni lze mluvit ve dvou vyznamech:
1. zareni unikajici ven pri peceni, toho bych se nebal, pokud jsou dvirka v
poradku. Jinde nez skvirou okolo dvirek unikat nemuze.
2. vliv pusobeni VF ne ohrivane potraviny - zatimco "normalni" rozbory snad
nic nezjistiy,  nekteri lecitele tvrdi opak. Tezko rict.
                    Andel