jak udelat _cislo_ MOD 7

Daniel Drozen alcor
Středa Březen 17 11:51:42 CET 2004

Dovolim si to vysvetlit.
Kazde cislo lze napsat ve tvaru  8*x + y , kde y<8 - je to vlastne
nejnizsi
cifra v dane (osmickove) soustave.
Po rozepsani : (7+1)*x + y = 7*x + x + y.
Odectenim nasobku sedmi se delitelnost sedmickou nezmeni, takze
  (8*x + y) mod 7 = (x + y) mod 7.

Stejny postup se pouziva v dekadicke soustave pri zjistovani
delitelnosti
devitkou (sectou se cifry a delitelnost je stejna).
Funguje to pro libovolne cislo, tady ovsem hlavni finta spociva prave
v tom, ze 7+1 je mocnina dvou, takze to deleni se redukuje na pouhe
siftovani. Bezva.

                             Daniel Drozen
           Alcor s.r.o., Fr. Krizka 11, 170 00 Praha 7
          tel./fax. :  +420-2-33375426, +420-2-20570308
         email: alcor@sro.cz    www: http://alcor.sro.cz