No subject

xmates@post.cz xmates
Středa Březen 17 11:51:37 CET 2004

\"Vašek Petr\" wrote:

>  Dostal jsem na opravu auticko na vysilacku \"TAYIO\"
> vcelku banalni zalezitost, odesle vykonaky pro spousteni
> motoru, ale byl jsem pozadan, jestli bych s tim
> neco nemoh\' udelat, aby se dalo jezdit s dvema autickama
> zaroven, nebot ti znami maji dvojcata (hned dvoje).
>
> Hrde jsem prohlasil ze to nebode problem.
> Rikal jsem si jenom tam strcim jine krystaly a bude to.
>
> Jenze ten kram ma v ovladaci krystal 27,115 Mhz,
> jinak je tam jen brouk \"TAIYO93-T\" a nejake R a C,
> LED a spinace. V antenim obvodu je neladena civecka 0,695uH.
> Schematko jsem nekreslil, ale nebyl by to problem.
> [...]

Obavam se, ze to nemusi byt az tak trivialni.
Takze velice zjednodusene:

Osobne jsem se setkal se tremi variantami reseni
dalkoveho ovladani u tohoto typu hracek:
a) Ve vysilaci i v prijimaci je pouzit LC obvod.
   V tomto pripade se vyrobce snazil naladit
   oscilator tak, aby kmital nekde v pasmu
   (nejcasteji) CB (tj. asi 27.12 +- 0.2 MHz).
   Selektivni obvod prijimace ma sirku par set kHz
   a je naladen na stred pasma, pouziva se casto
   primozesilujici prijimac. Libovolnym prijimacem
   je potom mozne prijimat libovolny vysilac - tj.
   dve auta ovladat nepujde. Musite jeden par vysilac
   prijimac preladit o min. par set kHz (radeji nejaky
   ten MHz) nad nebo pod puvodni pracovni kmitocet
   - mimo pasmo CB.
b) Temer stejny pripad jako a) jen s tim rozdilem,
   ze oscilator vysilace obsahuje krystal, takze
   ma vyrobce zaruceno, ze bude vysilat vzdy v pasmu CB,
   kmitocet bude i z dlouhodobeho hlediska stabilni,
   jen musi uhlidat tech tusim 10mW. Opet nelze
   provozovat dve zarizeni najednou, opet musite
   jeden par vysilac prijimac preladit o nekolik
   stovek kHz mimo pasmo CB.
c) Jako b) jen v prijimaci je krystalovy filtr nebo
   je to superheterodyn s xtalovym oscilatorem
   a filtrem. To uz je situace ne nepodobna
   profesionalnim modelarskym vyrobkum, samozrejmne
   pri znacnem zjednoduseni. Tady pomuze bud vymena
   krystalu vysilac - prijimac, nebo vymena
   krystalu ve vysilaci a filtru v prijimaci
   (pro primozesilujici variantu). S kmitoctem muzete
   \"uhnout\" jen o par desitek kHz a zustat tak v pasmu
   CB.

Vas pripad bych odhadl na variantu b), nevim vsak, zda
se v prijimaci neskryva kryst. filtr (pak by to byla
varianta c). Muzete zkusit vymenit krystal ve vysilaci
za jiny s frekvenci lisici se o par desitek kHz a uvidite.
Take je dulezite, s jakou modulaci system pracuje.
S AM muzete najit varianty a), b) i c), s FM jsem
videl pouze c) (coz je z mnoha duvodu logicke).
Pokud budete mit variantu c) s FM, musite dat do
vysilace xtal, ktery se necha tahat
stejne jako puvodni xtal (tj. nebude se utrhavat
a pujde dosahnout stejneho zdvihu).

No, ted nevim, jestli jsem Vam zrovna pomohl.

                           Zdravi Mates

 Pro kazdeho e-mailova schranka zdarma na:
 *** http://POST.CZ