cas s krystalem 32,768 kHz

Petr Krc pekr
Středa Březen 17 11:51:30 CET 2004

Zdenek Dvorak wrote:
> potrebuju udelat dlouhodobe presne hodiny s krystalem 32,768 kHz
> (jednochip chce prave tento krystal).
> Napada vas jak zajistit dostatecnou presnost?

Zalezi na tom, jak definujes tu 'dostatecnou presnost' a jak dlouha
bude ta 'dlouha doba'.

> (nejlepsi krystal co se mi podarilo sehnat je 5ppm, bezny ma 20ppm a to je
> nic moc). Jak takovou vec resite? Kapacitnim trimrem? Nejsou k tomu nekde
> nejake materialy?

Posledne jsem pouzil DS1302 a 'noname' krystal ze suplikovych zasob.
Za den se to predbehlo o 3 sekundy. Tak jsem zacal pridavat kondenzatory
paralelne ke krystalu a po nekolika dnech jsem skoncil u serio-paralelni
kombinace nekolika 15pF 0805 kondenzatoru pripojene paralelne ke krystalu.
Vysledna kapacita byla v prepoctu 6.43pF (pri zmene na 6pF byl stale
jeste rozdil asi 1 sekunda za 4 dny).
Od te doby to bezi 3 mesice v kancelarskem prostredi a rozdil vuci
digitalnimu DCF budiku je stale jeste nemeritelny (<0.1s).
Chce to dobre kondenzatory (COG) a prostredni s malymi vykyvy teplot.
Neni to ovsem idealni reseni, nebot se tim nepatrne zvysi spotreba
a zmeni teplotni zavislosti.

Samozrejme jsou i jine moznosti, napr. zminovany kapacitni trimr, ten
je ale pomerne velky a IMHO bude mit vetsi zavislost kapacity na
teplote a zejmena vlhkosti.
Nedavno jsem sice zahledl programovatelny kapacitni trimr od MAXIMa
(tusim ze to byl MAX1474), ale tenkrat mel jeste na sobe visacku
'future product'.

Pak je tu dalsi moznost - digitalni trimovani. Princip je prosty,
zmeris casovou odchylku za urcitou dobu a vykompenzujes ji s pomoci
CPU. Realizace vsak nemusi byt az tak jednoducha, ale to uz je jiny
pribeh...

--
Regards
           Petr Krc