OT: platby do USA

Josef Kokeš kokes
Středa Březen 17 11:51:10 CET 2004

Protoze mi uz kvuli tomu nekolik lidi telefonovalo, popisuji zde sve
zkusenosti s platbou za soucastky do zahranici, specielne do USA. Nechci
vyvolat zadnou FlameWar; uznavam, ze ostatni mohou mit zkusenosti odlisne.

1. Kreditni karta: naprosto hladka a bezproblemova internetova platba velmi
malych castek. Napr. Ceska sporitelna omezuje sve kreditky na 50 USD a pokud
chcete zaplatit vic, musi vam to predtim CS odblokovat. Naproti tomu tento
druh plateb se obecne poklada za velice nebezpecny (z hlediska mozneho
zneuziti). Mimoto, ziskat kreditku neni uplne levne ani jednoduche, i kdyz v
posledni dobe CS bojuje o klienty a kartu VISA Classic nabizi ke
sporozirovemu uctu...

2. Mezinarodni postovni poukazka. Funguje spolehlive, plati se ekvivalent v
ceskych korunach. Teoreticky by ji mela zvladnout kazda posta. Ma to ovsem
hacek, ze platba putuje nejmene mesic; ja bych to spis odhadoval na 6 nedel.

3. Western Union. Na Vaclavskem namesti 17 sidli W.U., ktera za (mastnou)
cenu odesle dolary telegraficky kamkoliv na svete. Mam dojem, ze je to spis
pro Amiky, kdyz je tady rXXXXa (cenzuroval autor) uspavacka obere o prachy,
aby si se Statu mohli nechat poslat novou zasobu. Ale funguje to.

4. Seky. Osobne se mi nejlip osvedcily seky. Sek vam vystavi kazda slusna
banka; vyzkousenou mam napr. CSOB na rohu Vaclavaku a Vodickovy, ale umi je
i CS v Rytirske a urcite i jinde. Nekdy pozaduji, abyste u nich meli ucet.
Funguje to tak, ze vyplnite lejstro, komu a na jake konto chcete poslat
dolary a oni vam do tri dnu (za priplatek na pockani) vystavi sek, znejici
na americkou banku. Konkretne CSOB to dela na Chase Manhattan Bank v New
Yorku. No a tenhle sek poslete normalne postou. Kdyby se ztratil, coz je
malo pravdepodobne (banka ho neproplati nikomu jinemu, nez prijemci), tak
vam vystavi duplikat a to se muze opakovat tak dlouho, dokud ten sek
nedorazi. Mam dojem, ze vystaveni toho seku stalo kolem 50 korun. Je pravda,
ze inkaso takoveho seku pak trva zase tech 4-6 nedel, ale to uz neni nas
problem...

Hezke internetove nakupy preje
JK