hukot audia pri prepojeni s pocitacom

VA Elektronik - Andel Vladimir ing. vaelektronik
Středa Březen 17 11:54:11 CET 2004

Problem je v tom, ze signalovy kabel, napr. mezi pocitacem a zesilovacem, je
pripojen na jednom konci na uzemeny pocitac a na druhem konci na zesilovac,
ktery je vsak pripojen k radiu. Na radio je pripojena antena, rovnez
uzemena. Jenze neni zem jako zem. Zem (nulak) v zasuvce ve dvouvedicove
instalaci je pouzita zaroven jako pracovni zem - tece pres ni proud
spotrebicu. Tim vznika ubytek napeti a rozdil mezi napetim obou zemi muze
byt az nekolik voltu. Kdyz ty 2 zeme propojim tenkou signalovou snurou,
vyrovnavaci proud na ni udela ubytek napr. 50 mV. Pri uzitecnem signalu
napr. 100 mV je pomer signal/brum 6 dB, coz opravdu neni mnoho. Pro
vytvoreni slysitelneho brumu nekdy staci, kdyz zarizeni, i ve tride II (bez
nulaku, s ochranou oddelenim) spojime tak, ze propojovaci snury tvori
uzavrenou smycku. Napr. na zesilovac propojeny s magnetofonem pripojim
mixazni pult a ten pult dalsi snurou propojim i s magnetakem. Ze snur
vznikne smycka a kdyz je v jeji blizkosti sitove trafo (treba to v
zesilovaci), nebo vychylovacky v monitoru, dokaze do smycky naindukovat
slusny proud a vrci to. Pomuze nedelat smycky a zemnit jen v jednom bode.
Antenni kabel nemusi prenaset nizke frekvence, proto ho lze prerusit a
navazat pres kondenzatory. Ty zas musi mit malou parazitni indukcnost a spoj
by mel vypadat alespon trochu "koaxialne", tedy v zadnem pripade netahat
stineni jednim dratem.
    Pokud je cala soustava uplde v luftu (neuzemena), muze vrcet z jineho
duvodu. Na kostre (ktera je schovana pod krytem) je kapacitni vazbou pres
trafo napeti klidne i pres 100 V. Pokud na takovy volkmen napajeny z
adapteru sahnu, tech 100 V mezi rukou a vnitrkem pristroje vytvori kapacitni
proud a vrci to. Kdyz ale sahnu na neco kovoveho na tom volkmenu, napeti
zmizi a vrcet to prestane. Tady pomuze otocit zastrcku v zasuvce, nebo to
prizemnit.
              Vlada Andel,     www.mirnet.cz/vaelektronik