Elektronicky starter pro zarivky

Lubor Otta butan
Středa Březen 17 11:51:00 CET 2004

> Nejake podobne reseni bylo kdysi, jeste za totality v ST. Ale pozor,
> nebylo adekvatni k plynovemu starteru. To jednoduche zapojeni totiz
> zapalovalo zarivku vysokym napetim bez predchoziho nzhaveni, ja myslim
> ze tento rezim vede k cernani koncu a predcasnemu odejiti zarivky.

Neni to naopak lepsi ? Co ja vim tak zcernaji ty konce u zarivek
zapalovanych normalne - tedy pokud se zarivka v normalnich telesech
zrovna nerozbije tak prestane fungovat az kdyz je na koncich cerna.

Muj nazor je ze to zcernani zpusobuje prave to zhaveni tech vlaken
kdy se z nich odparuje material. Zkousel jsem tzv. el. predradnik
(menic z 12V= pro zarivku) a ten nastartoval i zcernalou zarivku nebo
zarivku s prerusenym zhavicim vinutim - obe uz v normalnim zapojeni se
starterem nefunkcni.
U zarivek je cernani pusobeno rozprasovanim katory po dopadu hodne urychlenych iontu plynu. A k tomu nebezpecnemu urychleni dojde na studene katode, v jejiz blizkosti se vutvori vysoky gradient pole. Zacernala zarivka ma snizeny tlak vnitrni plynove naplne a hur hori. el. predradnik pracuje s vyssi frekvenci, prez 20KHz  a v techto podminkach muze horet i jinak nefunkcni zarivka. Trvam na svem, u profesionalniho vyrobku je zhaveni dulezite.

Cernani odparovanim katody je u zarivek zaneedbatelne, to se projevuje u zarovek s mnohem vyssi teplotou vlakna.

A ted k puvodnimu dotazu, napada mne ze jako "elektronicky" starter by mozna poslouzil vhodne zvoleny pozistor. Ale v ruce jsem profi elektronicky starter nikdy nemel.
Lubor