Opet rizeni otacek.

xmates@post.cz xmates
Středa Březen 17 11:42:47 CET 2004

Pokud nepotrebujete primotom, vede cesta
pres pulsni rizeni. Jako spinaci tranzistor
doporucuji nejaky N-MOSFET napr. od IRF (HEXFET).
Pry jsou u nas k dostani i kvalitni MOSFETy
od ST, ale nevim jaka je jejich sehnatelnost,
nektere FETy od IRF ma, i skladem, fa STARMANS.
Stavel jsem kdysi modelarsky regulator rizeny
procesorem a od tehdy dostupnych BUZ11 jsem
se dostal az k dnes bezne dostupnym IRF,
jejichz RDSON je radu jednotek miliohmu
, VDSMAX >35V, daji se spinat log. signalem
a jejich cena je cca 100Kc. K spinani 6A bohate
vystacite s jednim tranzistorem. K omezeni ruseni
vrele doporucuji zaradit do privodu hradla odpor
asi 100 ohmu a budit tvrdsim push-pullem (noha
\'51 neni prave to orechove). Tech 100 ohmu
dobu sepnuti/rozepnuti dramaticky nezvysi, ale
s rusenim dela divy (blok. C v drainu neni
take k zahozeni).
Nezapomente na kvalitni Schottkyho nulovou
diodu, odruseni motoru a muzete pridat i brzdu
(tranzistor pres nulovou diodu).
Dost podstatna je frekvence PWM, ktera zavisi
na parametrech motoru a znacne ovlivnuje
jeho chovani pri nizkych otackach. Zatimco
u modelarskych motorku se pohybuje nekde mezi
2 az 5 kHz, muze byt u jinych motoru vyhodnych
napr. 100 Hz (potom muzete jako spinaci
tranzistor pouzit i bipolar) - zde bude
nejjednodussi cestou patrne experiment.

                  Zdravi Mates