zdroj proudu

Snail Instruments snail
Středa Březen 17 11:43:20 CET 2004

At 17:42 16.8.99 +0200, you wrote:

>Ja myslim ze by fungoval docela dobre - stabilita bude zaviset na
>stabilite napeti 24V. Tranzistor je sam o sobe zdroj proudu - viz
>H21e - a ta dioda mezi EB je teplotni kompenzace - je treba aby byla
>blizko toho PnP tranzistoru a mela stejnou teplotu - jinak by to
>fungovalo spis jako teplomer.
Kdepak, overte si to budto experimentalne, nebo zkuste vyjadrit hodnotu
proudu, ktery bude zapojeni poskytovat. Uvidite, ze ve vyrazu bude jako
jeden cinitel H21e toho PNP tranzistoru. Potom se podivejte, jak zavisi
tento parametr na teplote - velice. Jako dalsi cinitel bude napajeci napeti
- mohli bychom ho sice stabilizovat, ale tak trochu zbytecne, protoze
teplotni zavislost zesilovaciho cinitele veskerou stabilizaci pohlti.

>V nize uvedenem zapojeni tam ta tepelna
>kompenzace chybi.
Chybi, ale jestlize je napeti zenerky 3V a napeti prechodu B-E se zmeni o
150mV, bude vysledna zmena proudu 5%. Pokud by bylo treba, muze se tentyz
tranzistor zapojit v serii se zenerkou. Jestli ma byt ale prevod 2 bitovy,
tak to asi ani nebude nutne.

>Doporucuji podivat se na zapojeni nektereho OZ kde
>to byva pouzito na proudove napajeni vstupniho diferencialniho
>zesilovace.
Nemate na mysli tzv. proudove zrcadlo? To je ale zapojeni, ktere kopiruje
jeden proud na jeden nebo vice jinych proudu v pomeru danem plochami
emitoru jednotlivych tranzistoru. Ma-li byt vystupni proud konstantni, musi
byt i ridici proud konstantni.

J. Hanzal

Electronical devices for chemical laboratory, custom electonics design
Snail Instruments                     Josef Hanzal, M. S.
Vojanova 615                          phone/fax: +420-311-24433
266 01 Beroun                         e-mail: snail@iol.cz
Czech Republic                        URL: http://www.vitrum.cz/snail/