Mereni akusticke emise

Vladimír Palkovič vp
Středa Březen 17 11:35:46 CET 2004

---=?iso-8859-2?Q?Burd=EDk?= <burda@list.skm.vutbr.cz> wrote:

> [...]
umistnene
> nad kovovou plochou. Pri zvlneni povrchu se meni kapacita a
> jeji zmena by mela byt nejakym zpusobem prevadena na zmenu kmitoctu a
> predpokladany vysledek bude zobrazovan na spektralnim analyzatoru.
>
> Melo by to fungovat na principu rozladovani oscilatoru tou zmenou
> kapacity (tj. frekvencni modulace).
> Dalsim problemem je, ze spektum kmitani (zmeny kapacity) dosahuje
hodnot
> radove stovek MHz a ja nevim, zda by to oscilator, ktery by mel byt
> preladovany, zvladl a na jake zakladni frekvenci by mel kmitat.

Myslim, ze je to otazka toho, jakou kapacitu bude mít cidlo pro mereni
deformace a jake zmeny jeho kapacity bude dosazeno dopadem kulicky.
Pri tak male deformaci bude mereni silne zavisle i na okamzitych
zmenach vlastnosti dielektrika (pokud bude kapacitni cislo otevrene).

Podobne mereni - mereni vibraci rotujicich soucasti - jsme delali
pomoci laseroveho merice vzdalenosti - spise zmen vzdalenosti nez abs.
hodnoty. Tento pristroj byl vyrobkem Tesly Pardubice. V akustickem
pasmu a jeste kus nad pracoval bezvadne. Ma analogovy vystup, jehoz
amplituda odpovida zmenam vzdalenosti. Zkuste se na nej nekde zeptat,
bohuzel si nepamatuji nazev ani typ.

Jen pro zajimavost : pri nasmerovani mericiho paprsku, pokud mozno
kolmo, na okna protejsi budovy a po privedeni analogoveho vystupniho
signalu do zesilovace, bylo z reproduktoru zretelne slyset, co si za
tim oknem povidaji - sem tam nejaka porucha a zapraskani, ale jinak
vyborne.

===
TEV
Ing. Palkovič Vladimír