Fader, alias 100mm potenciometr, a switch

dasl@tchibo.cz dasl@tchibo.cz
Úterý Červen 29 16:32:29 CEST 2004

Zdravim Vas,

jsme rad ze je tu nekdo kdo ma letite zkusenosti.
Nerikam, ze co pisu je 100% pravda, jenom je to muj pohled na vec.
Ale vemte si takovou monofonni vstupni jednotku, na konci je fader, ktery
ma jednu drahu (neni dvojity), protoze to staci. Kdyz pouziji jenom fader,
usetrim na VCA obvodu a okolo pripojenych soucastkach. Pravda,
spoleham se tim jenom na zivotnost toho mechanickeho prvku.
K te logaritmicke draze - pro nastaveni hlasitosti to nemusi byt nutne
presne
logaritmicka zavislost, ostatne ani vyrobci nemaji prubeh drahy presne
logaritmicky,
alespon treba ALPS. Je to spise aproximace po primkach, asi na 3-4 useky a
to bohate staci. V profesionalnich pultech se jiste pouziva vami popsane
reseni a
tomu odpovida i cena ve statitsicich resp. milionech.
Ale po pravde, nevim o moc pultech na zive hrani, kde by se toto pouzivalo,
protoze cenova kategorie to proste neumoznuje (nebo to spise neni
standardem).
Pult pro profesionalni pouziti bych asi nikdy nestavel, ale koupil, kdybych
na to mel.
Pro zvuceni kapely nazivo jsou take trochu jinaci naroky a tam si myslim, ze
se
setri kazda koruna a jednoduche reseni postaci. Spise se vyplati investovat
mozna
do lepsiho faderu, ono je to hlavne o delce drahy, jemnem chodu, soubehu
drah mezi
dvema kusy atd. nez o te odporove draze.
Mimochodem, pokud vim, tak dvojity fader se v techto pultech prakticky
nevyskytuje,
pokud se ovlada stereo signal, tak vzdy dvema fadery L+R. Ani na
podskupinach myslim
neni.
Urcite se nepovazuji za nejakeho profi zvukare. Jinak to o te
prebuditelnosti je poznamka
myslim relevantni a neni proc se tomu smat (teoreticky plati), kdyby jste
sel do opravdu "high-end" zarizeni,
hifisti by Vam jiste rekli, ze nejlepsi elektronika je kus dratu, protoze ma
nejmensi nelinearitu...
A VCA zesilovace nechftej ani slyset, kdyz uz, tak nejlepsi potnciometry s
conductive plastem,
a nebo jeste lepe, klasicky delic z odporu a vysoce jakostni prepinac s
pozlacenymi kontakty...
Ale to jsme odbocili.
Uff, trochu jsem se rozepsal, tak cekam na rekace.

David Slosarek