Modulovani signalu na PIC (bylo Infra zavora)

Jiří Sloupenský jsloupensky@ktuo.cz
Neděle Červen 27 22:28:32 CEST 2004

Myslel jsem si, že tohle tady už skončilo, takže jsem panu Gazdovi napsal
přímo,
ale třeba to pomůže ještě někomu :

Celá finta ve velkém dosahu fotobuňky spočívá ve třech tricích :

1.  Proud do vysílací diody je třeba poslat co největší, ale jen cca po dobu
1 - 3 mikrosekund. V datasheetu diody najdete, jaký proud dioda vydrží. (
0.5 A ? )  Pak je třeba ji nechat cca 0.3 - 1 milisekundu   vystydnout.
Tím získáte pulzy veliké intenzity, které opravdu přesvítí všechno a přitom
je průměrná spotřeba  nepatrná.  I s tím PICem by to neměl být problém to
takto udělat.  Tento opakovací kmitočet umožní měření na setiny vteřiny s
malou chybou.

2. Na přijímací straně je třeba signál zesílit normálním NF zesilovačem (
měli jsme tam 2 x KC tranzistory ) se střídavou vazbou. Mezi
fototranzistorem a dalšími stupni byly kondenzátory cca 3k3.  Pulzy na konci
jsou už tak silné, že dokáží přes spínací tranzistor vybíjet nějaký
kondenzátor. Pokud pulzy přestanou chodit, kondenzátor se nabije a následné
logické obvody sepnou( třeba vstup PICu).

3. Přijímací střídavý zesilovač má zavedené účinné AVC , které spočívá v
usměrnění výstupního signálu do záporné polarity a přivedení takovéhoto
napětí zpět do báze prvního zesilovacího tranzistoru.  Tím se obrovsky
zvětší dynamika celého zařízení a vyloučí se vlivy stejnosměrného vnějšího
osvětlení. Chodí to pak jak potmě tak i na sluníčku.

Naše fotobuňka, udělaná před dvaceti lety s průměrnými optoprvky TESLA,
chodila s čočkami o průměru cca 20 mm  před optoprvky na vzdálenost min. 80
m. S moderními prvky by 100 m neměl být žádný problém.

J. Sloupenský