Cipy s vysokou integraci (was: Re: Pajeni bez olova)

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Čtvrtek Červen 17 11:38:44 CEST 2004

On Thu, 17 Jun 2004, Jaroslav Lukesh wrote:

> Muzete mi teda rict, proc se stale pro narocne technologie (vojenske,
> letecke, kosmicke) pouzivaji 5V zarizeni? NASA dodnes ma palubni pocitac
> s 30 let starou soucastkovou zakladnou, kdy jim let ridi skvely
> 16-bitovy pocitac s ohromnym 1MB pameti na nekolika velkych a tezkych
> deskach, proc nesahli treba po dimm-pc?

Dost velka cast duvodu je v tom, ze ten system je ostrileny a odzkouseny a
prokazany ze je spolehlivy. Na postupu "Jestli to funguje tak do toho
nestourej" neco je.

> A jak dopadly francouzske ariany, kdyz tam dali novejsi procesor? Ty
> tedy litaji s 386-kou, ale i tak jsou to porad stare dobre a soplehlive
> technologie.

Tohle mi uniklo. Povidejte, prehanejte :)

> Mam na pude pocitac PC uz 30 let stary (s velikym diskem 2MB) a ZX-81 z
> roku 1981, myslite si, ze pocitac co koupite dnes, po 30 letech bude
> funkcni? Oba dva dodnes funguji!

Stara dobra technologie...

> Mily pane, vy asi nevite nic o tom, ze v polovodicovych strukturach se
> "v akci" deji sice male, ale preci jen nevratne zmeny, takze kdyz
> struktury jsou male, tech zmen potrebnych k tomu, aby zarizeni
> nefungovvalo je potreba mnohem mene?

Tohle neni jenom problem zivotnosti. Zarizeni, kde je problem s ukladanim
extremne citlivych dat, napr. sifrovacich klicu, se potykaji s problemem
migrace materialu v cipech pokud jsou vzorce zateze prilis dlouho prilis
stejne. Pak se i z vymazane pameti da klic dostat pomoci elektronoveho
mikroskopu. Nemluve o tom, ze pak ma dotycna pamet tendenci "pamatovat" si
obsah pres power-cycle a s vyssi pravdepodobnosti prechazet do stavu
puvodniho nez ciste nahodneho.

Potkal se uz tady nekdo s podobnou problematikou?