Umela hlava a SQ (Re: Hi-Fi)

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Středa Červen 2 01:35:12 CEST 2004

> říkalo se, že záznam natočený umělou hlavou a poslouchaný ve
> sluchátkách obsahuje informaci "vpředu - vzadu" a "nahoře - dole"
> - teda prý jen pro toho, kdo to umí poslouchat.

Jeste jinak bych to rekl: do bubinku jdou signaly, ktere jsou
vyslednici deju v uchu a vsude kolem cloveka, teda jakasi "ztratova
komprese" ci spise smes, neco jako napsat na jeden papir petkrat
nekolik veci pres sebe -- a za tim je nase krasna pomala,
ale masivne paralelni neuronova sit, ktera z pole rezonatoru zpetne
rekonstruuje jakousi predstavu o okolnim deni.

A protoze se zaznam umelou hlavou skoro presne blizi zaznamu signalu
na bubincich (tj. zaznamu signalu v bode s nejmensim objemem
informace -- vne hlavy i dal do hlavy uz je to jen a jen slozitejsi)
a reprodukce nahravky sluchatky se blizi stavu verne reprodukce (byt
ne zcela, v uchu se muze jeste neco malo semlit) -- potom ano, mel by
byt ziskan velmi verny obraz skutecnosti, vcetne prostorovych efektu.

Mimochodem, casto se uci, ze prostorovou pozici poznavaji usi diky
vzajemnemu fazovemu posuvu signalu -- to by me zajimalo jak, kdyz je
usni labyrint takrka necitlivy na fazi signalu. Dochazi snad k nejake
interferenci signalu skrz hlavu a nasledne intermodulaci
nelinearitou? To se mi zda dost silene. Nevite tohle nekdo?

> Není potom SQ jen umělá napodobenina toho, co umí umělá hlava?

Je fakt, ze kdyby fungovala teorie umele hlavy dobre, asi by byla
veskera kvadrofonie proti ni uplna slabota. Mozna je to pro lidi,
ktere obtezuji sluchatka ;-).

(Mimochodem, na technicke univerzite v Helsinkach meli praci,
popisujici nahravani skutecnou hlavou -- chlapek s mikrofony v usich.
Bylo tam par grafu, ktere ukazovaly lepsi frekvencni odezvu skutecne
hlavy oproti umele :-).

Dobrou noc,
MP