Hi-Fi

Marek Peca marek@tynska.cuni.cz
Středa Červen 2 01:21:09 CEST 2004

> Já mám testovací desku pro SQ, kterou kdysi bydal Supraphon. Jsou tam ruůzné
> hudební ukázky. Protože jsem se k SQ zařízení nikdy nedopracoval, poslouchal
> jsem to jen jako stereo a nic zvláštního jsem v tom neslyšel.

Jeeeeeee, to by se mi moc libilo!
Konecne bych si mohl vyzkouset 1) SQ 2) vykravit se s Hilbertovou
transformaci v Matlabu i mimo Matlab.

Rad bych z toho udelal 4kanalovy WAV, to by si pak mohli zajemci
poslechnout na SoundBlastru s podporou 4 repraku (to se dela pro
parebni ucely -- nevim, ja to nemam :).

> Mohu to dát do MP3, jestli má někdo zájem.

Hm, v MP3 je to zcela na nic, MP3 zkurvi mnohem vic veci, nez jen
faozvy posuv a ten je napriklad zcela zasadne dulezity. Nemohl bych
si nekam prijet s DATkou? Nebo si desku pujcit? (Neposkodim,
nebojte.)

> Ale když jsou tady odborníci přes HiFi:  říkalo se, že záznam
> natočený umělou hlavou a poslouchaný ve sluchátkách obsahuje
> informaci "vpředu - vzadu" a "nahoře - dole" - teda prý jen pro
> toho, kdo to umí poslouchat.

Kdo vi?

> Není potom SQ jen umělá napodobenina toho, co umí umělá hlava?

Neni.

> A nebo to je celé podvod?

Podvod ani ne, ale samozrejme je otazka, jak moc je to ucinne nebo
uzitecne. Ze je clovek okouzlen nebo fascinovan prostorovym zvukem
jeste neznamena, ze je to ta spravna metoda reprodukce.
Ale to uz bychom byli nekde ve flosofii... hudba a zvuk se beztak
rozpada na tolik protichudnych kategorii, jako je hudba prirozena,
studiova/popova, filmova... a pro ne plati casto protichudne
pozadavky.

Dik a dobrou noc,
MP