Re[2]: protizlodějské opatření

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Neděle Červenec 18 21:42:13 CEST 2004

On Sun, 18 Jul 2004, Ales Filip wrote:

> Navíc mne napadá, kdyby se to něčím ještě "vylepšilo", např. přidáním
> trochy kyseliny máselné, tak by zloději jednak neviděli, a jednak by ani
> neviděli kam blijou :-)))

Kyselina maselna jenom osklive pachne; na zvraceni je lepsi napr.
chlorpikrin, CCl3NO2, coz je vec velmi hnusna. Behem Prvni Svetove se
pridaval do bojovych plynu; ma dost malou molekulu na to, aby prosel
filtry, a vyvolana fyziologicka reakce primela pesaka k tomu, aby si
sundal masku, nacez byl vystaven druhe komponente pouzite smesi,
fosgenu[1]. Na druhou stranu, chemicky system bude mit tu nevyhodu, ze
molekuly pouziteho svinstvicka se budou adsorbovat na povrchy vseho
mozneho, dekontaminace bude problematicka, fyziologicke reakce lidi se
mohou ruznit, a je to prilis prokazatelne.

Lepsi by bylo pouzit sprej se slznym plynem, nebo elektricky odpaleny
slzotvorny granat pouzivany proti demonstrantum, jako mene drastickou
alternativu. To o adsorbovanych casticich ale plati i zde.

Pro potreby automatickeho obranneho systemu bych navrhoval reseni spise
fyzikalni, resp. biofyzikalni, nez chemicke. Americani pracuji na vyvoji
nesmrticich zbrani (non-lethal weapons)[2][3], a mam takovy pocit, ze
napr. nektere frekvence infrazvuku ve vyssich intenzitach pusobi docela
neprijemnou nevolnost. Vyhoda tohoto postupu je, ze jeho pouziti neni
evidentni, alespon pokud infrazvukove menice nejsou prilis na ocich, takze
neni takova sance, ze se za to po vas nekdo bude vozit. Ucinek pujde
modifikovat pouzitim ruznych frekvenci - napr. 19 Hz je rezonancni
frekvence oka, coz protivnikovi rozhodi videni. Jsou ale potreba velke
akusticke tlaky - az 150 dB. Ovsem vysledky testu naznacuji, ze ucinnost
na lidi nebude stoprocentni.

Je popsana zbran proti demonstrantum, "squawk box", vysilajici intenzivni
tony na frekvencich 16,000 a 16,002 Hz, jez v demonstrantech "vyvolava
intenzivni touhu byt nekde jinde"[4].

Dalsi varianta, o neco viditelnejsi, je *velmi* jasne svetlo. Oslneny
protivnik bude dezorientovany, a pokud s tim nepocital a neprinesl si
tmave bryle, bude muset tapajic a s ocima zavrenyma vyklidit prostor.
Modifikaci muze byt "pomaly stroboskop", zapinajici a vypinajici svetlo v
intervalech (nekolik desetin Hz?), ktere oku nedaji cas se plne
prizpusobit ani na svetlo, ani na tmu. To by mohlo byt jednodussi na
realizaci a s podstatne spolehlivejsim ucinkem, nez zbran akusticka.

[1] http://www-cgsc.army.mil/carl/resources/csi/Heller/HELLER.asp
[2] http://www.nationaldefensemagazine.org/article.cfm?Id=746
[3] http://www.cabinetmagazine.org/issues/5/acousticsofwar.php
[4] http://www.forteantimes.com/articles/153_sonicweapons.shtml