Sila na feromagneticky predmet

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Sobota Srpen 14 00:56:11 CEST 2004

On Fri, 13 Aug 2004, Danhard wrote:

> Pokud by to byla kulicka jenom z magneticky mekkeho materialu, tak bude ten
> system vzdy staticky nestabilni, takove pole nejde vytvorit, vzdycky se vam to
> prilepi na nejaky vyjadreny pol toho magnetu, elektrikarsky je tam vzdy kladna
> zpetna vazba :o)
>
> I udelat dva magnety, tak aby se odpuzovaly a pritom jeden jen-tak visel nad
> druhym je trochu orisek, ale uz tam pusobi sily proti sobe, jde jen o to, aby
> se to UFO nepreklopilo :o)

Nedal by se vzit pingpongovy micek, do jeho spodni poloviny dat
nemagneticke zavazi (olovo?), trochu pod jeho obvod dat male a silne
magnety stejnym polem ven?

Do podlozku dat magnety tim samym polem nahoru tak, aby se z magnetickeho
pole vytvorila "miska", do ktere se pak vlozi vyse zmineny pingpongac.
Olovo v jeho spodku bude slouzit na to, aby se nepreklopil, dokud se do
nej moc nestouchne, dokud ho nejaky externi impulz nevyhodi z potencialove
jamy.

Vylepsenim by mohla byt mala nesymetrie v magnetickem poli kulicky, a mezi
magnety do podlozky vlozit nekolik civecek, aby se dalo vytvorit
magneticke pole a kulicku roztocit.

To mne vede k dalsi myslence. Pokud by se takhle dal bezkontaktne roztocit
magneticky objekt, co vyuzit stabilizace setrvacnosti? Existuji hracky kdy
se do magnetickeho pole vlozi roztoceny setrvacnik, a ten pak visi v poli
a je proti preklopeni stabilizovany rotaci. Kdyby se mu dala rotacni
energie dodat "zespod", pomoci modulace magentickeho pole tak aby bylo
tocive, mohlo by to s relativne malym vykonem bezet prakticky do
nekonecna.

Pritomni fyzici, mohlo by to fungovat? Byla by to naaaadherna hracka na stul.

> Nejjednodusi to udelat dynamicky, elektromagnet ovladany optozavorou
> (kulickou), tam bude ta kulicka ale vzdycky jenom pod necim "viset".

To je znamy princip, ale je to energeticky narocne a neni to ono a
vubec...

Dalsi moznost, kterou tady snad jeste nikdo nezminoval, je pouzit
supravodic; dneska uz docela bezne existuji keramiky co supravodi uz v
kapalnem dusiku. Ale pak by to chtelo kryoaparaturu. I kdyz, kdysi jsem
kdesi zakopnul o zpravu nejakych Japoncu, slibujicich ze se jim podari
pomoci technologie tenkych vrstev dotahnout Peltierovy clanky na teplotu
kapalneho dusiku. (Coz by mohlo byt velmi velmi velmi slibne pro aplikace
jako thermal imaging nebo vysoce citlive kamery nebo SQUID detektory.)