Hmotnost vybite baterie

Radek Vicek vicek.radek@cpost.cz
Pátek Duben 23 14:47:05 CEST 2004

Na adrese
http://fyzweb.cuni.cz/odpovedna/index.php?kategorie=atomy+j%E1dra+a+%E8%E1st
ice
jsem nalezl zajimavy dotaz, ale vaham zda s tim souhlasit. Zkopiroval jsem
to viz nize.

Mel jsem za to, ze v baterii dojde jen k vyrovnani potencialu mezi
elektrodami, tedu ze z jedne elektrody pretecou elektrony na druhou, ale
zase je fakt ze podle toho znameho vztaku to tak nejak ma byt. Ale zase i
kdyz se ty slouceniny na elektrodach premenujou porad tam podle me nic
nepribyde a ani neubyde.

RadekCX

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

10) Hmotnost vybité baterie (07.12.2003)
Dotaz: 1.) Dobrý den, zajímá mě, jestli nabitá baterie váží více, než když
se vybije. Jestliže je hmota energií, tak by měla být baterie po vybití
lehčí, ne?

Odpověď: 1.) Čistě teoreticky to pravda je. Baterie je založená na
elektrochemickém principu, energie se získává přechodem elektronů do stavů s
nižší energií a podle speciální teorie relativity toto skutečně odpovídá
poklesu hmotnosti vybité baterie.
Jsou zde ale dvě ale. Jednak je daný rozdíl jen těžko měřitelný (znáte vztah
E=mc2, takže si snadno spočtete, o kolik by vybitá baterie měla být lehčí),
jednak chemické a jiné procesy ve vybíjené baterii mohou výslednou změnu
hmotnosti ovlivnit mnohem výrazněji (mám na mysli např. unikání některých
látek z baterie nebo naopak, bude to sice zanedbatelné množství, ale pořád
řádově větší než relativistický úbytek hmotnosti).
---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.