BOSE WAVE radio

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Neděle Březen 31 18:10:20 CEST 2024


Tak Hiendové bedny nemají basové repro větší jak 20cm a pokud ano, tak 
jsou "třípásmové" a mají ho jen jako subbas do 80Hz a místo klasického 
středu mají 15-20cm basák. To pak jako třípásmo už nevadí, ale toto není 
klasické třípásmo se středovým reprákem v hrnci.

Při dělení kmitočtů je potřeba uvažovat i nástroje, které kde hrají.

Výškáč se nesmí dělit mezi 1-3kHz kvůli vnímání prostoru, no a právě tam 
se drtivá většina dělí.

Impedance klesá na pětinu, náhradní schéma skutečného repráku vyšlo v 
80/90 v ruském časopise RADIO, nebudu to hledat. Vyšly tam i zesilovače 
s nulovou zpětnou vazbou, čili naprostý ideál. Nakopnutí 
https://triptonkosti.ru/8-foto/usilitel-bez-obratnoj-svyazi-shema-91-foto.html

Zesilovače kromě kmitočtové a fázové mají i nějakou výkonovou 
charakteristiku, která je poměrně zvlněná k výškám, to taky vadí.


Bassreflex je většinou velké zlo, protože většina výrobců ho počítá 
klasicky. Správný bassreflex je na zadní straně reprobedny a při návrhu 
se počítá s konkrétní vzdáleností od zdi a od podlahy. Nejsou na to 
veřejně vzorečky, je to firemní tajemství JBL, Sony a zaniklé slovenské 
firmy Marsyas, kterou pak koupilo české AQ asi i kvůli tomu jejich 
vybavení co měli v té jejich jeskyni.

Uzavřená ozvučnice je bedna prvního řádu, ještě lepší jsou nultého řádu 
- deskové. Ale tam naopak vyniknou všechny nedostatky reproduktoru a 
zesilovače.

Korekce k reproduktoru by měly reflektovat tvar poklesu kmitočtové 
charakteristiky, tedy Q parametrického EQ. Zdůraznit a padnout pryč co 
už nezvládne.

Zvláštním případem korekce "zvuku" je sériový kondenzátor k basáku jako 
HPF na kmitočtu kde to už trochu spadlo. On to ten parametrický trochu 
simuluje (je za ním ještě zesilovač), ale není nad "chybějící náboj" 
kondenzátoru při přechodových dějích a tím vzniklé zkreslení.... A 
vracíme se k některému z předchozích mailů o sudých harmonických a 
psychoakustice.

Filosofie co reprák to zesilovač není špatná, naráží to na NF rozvody, 
je lepší to tahat výkonově. Zesilovače bi-wiring pro domácnost s 
jakoukoli cenovkou zase ale nekompenzují vzdálenost repráků a je potřeba 
mít další krabičku, aby nahradila dobrou výhybku v bedně, která to u 
lepších reprobeden bere v potaz.




Vláďa Anděl napsal(a):
> Dělal jsem si už dvoje malé bedničky o objemu pod 10 litrů. Ty první 
> si myslím že hrály nejlíp, ty má doma přítelkyně. Druhé se moc 
> nepovedly (nepovedlo se naladit výhybky, nebo nevím) a když zemřela 
> babička, která je měla doma, zabavili je mladí. Třetí bedničky mám u 
> počítače a zatím co ty před tím mi dělal truhlář, tohle jsou původně 
> nějaké bedničky Sony od domácího kina, co u nich membrány basáků 
> vyžraly myši a dával jsem tam nové repráky + zesilovače. Místo původní 
> papundeklové zadní stěny mám tlustou hliníkovou desku, která chladí 
> zesilovač.
>
> Mám takový názor, ale třeba mi někdo vysvětlí proč je to blbost, že se 
> mi hrubě nelíbí bassreflex. Bohužel snad všechny bedny ho dneska mají. 
> Je to rezonátor, který sice trochu protáhne a jako že srovná 
> charakteristiku, ale přece ta rezonance se musí projevit na impulzní 
> odezvě. Připadá mi, že všechny tyhle menší bedničky duní a ten 
> skutečný spodek tam stejně není. Proto jsem si všechny bedničky dělal 
> jako aktivní a basy koriguju jen časovýma konstantama bez rezonančního 
> vrcholu v zesilovači. Což u pasivních beden nejde, protože zesilovač 
> musí chodit rovně. Ale rovně ... když jsem si procházel web 
> http://www.repromania.net/ tak se tam u bassreflexových beden řeší, 
> jak je pro ně spousta zesilovačů nevhodných, protože v rezonanci klesá 
> impedance bedny i pod 1 Ohm a zesilovač, který to nedá, je "špatný".  
> Takže ten nárůst výkonu tam potřebují taky, jen s tím ten "standardní" 
> 4 ohmový výstup přetěžují. To už mi přijde lepší mít zesilovač v bedně 
> a nakorigovat to podle potřeby.
> Já pak mám většinu výkonu zesilovače na basech a to i na kmitočtech, 
> které to nepřenese, ale to mi až tak nevadí. Přijde mi, že ty basy 
> jsou lepší a že to neduní.
>
> Jo a to dvoupásmo nebo třípásmo - tam je problém u velkých basáků, že 
> velká membrána ty vyšší kmitočty vyzařuje hodně směrově. U malých 
> beden s 12 cm basáky to dvoupásmo stačí, ale kde je velký basák, 
> myslím že třípásmo musí hrát líp. Nejslyšitelnější je tenhle efekt u 
> velkých muzikantských beden, kde jsou ty basáky obrovské, je to často 
> jen dvoupásmo a hrajou s tím venku, kde se to nemá kde odrážet. Stačí 
> projít přes šířku hlediště a ty rozdíly na středních kmitočtech jsou 
> strašné.
>

------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: lsh.vcf
Type: text/x-vcard
Size: 4 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240331/576a4f97/attachment.vcf>


Další informace o konferenci Hw-list