Re: Nabíječky e-aut - bylo [OT] problem na aliexpress

Neděle Březen 31 11:42:20 CEST 2024

No on princip je, že máme skoro polovinu energie z uhlí, které umíme
těžit, máme na to vybudovanou infrastrukturu a ty elektrárky jsou jednak
nejlevnější, ale taky si dávno na sebe vydělaly. Navíc u uhelek se dá
poměrně rychle a v dost velkém rozsahu měnit výkon, takže přispívají ke
stabilizaci sítě. No a teď se bez nich budeme muset obejít. Jenže
zakázat je k nějakému datu nejde, v tom dni by se zhroutila energetika.
Tak se vymýšlejí emisní povolenky, z kterých se má dotovat přechod na
něco jiného.

Ohledně solárů - někdo ze současné vlády ještě před volbama řekl, že
jich chtějí na střechy dostat dvěstě tisíc, protože stavět velké FVE na
polích je nesmysl a na střechách je spousta nevyužitého místa. Osazení
většiny střech by nám mělo dát v energetickém mixu přes 20%, což vypadá
docela rozumně. K tomu nějaké jádro a máme vystaráno. Křemík je už tak
levný, že návratnost samotných (čínských) panelů při ceně energie 1
Kč/KWh je asi 4 roky.

Jenže problém je v tom všem okolo. FVE mají poměr ročního průměru ke
špičkovému výkonu 1:8 a někde je potřeba tu energii alespoň krátkodobě
skladovat pro vyrovnání špiček během dne, ale ideálně z léta na zimu.
Přečerpávačky mají skutečně při dnešních cenách energie návratnost 7-10
let a tedy by bylo logické je začít stavět. Teď se těch současných 6% ze
solárů dorovnává taky omezením výkonu uhelek. Jenže teď je to 3,5 GW a
uhlobaronům se to hrubě nelíbí, klesají jim zisky. Kdybychom měli
střechama pokrýt těch 20% ze současných 7 GW, tedy 1,4 GW ročního
průměru, dávaly by soláry špičkově 11 GW a co s tím...

Elektrolyzéry jsou další možnost a nemusí to být nutně navázané na
dlouhodobé skladování vodíku. V rafineriích ropy se používá vodík, který
se vyrábí ze zemního plynu. Zásobníky plynu jsou "nekonečné", takže když
svítí, stačí zavřít kohoutek a spustit elektrolyzér. V rafinerii, tuším
že v Kralupech, chtějí dávat elektrolyzér 60 MW. Není to moc, ale když
podobných věcí bude víc, jedině dobře. Firma, pro kterou hodně dělám,
stavěla na Slovensku míchací stanici pro přimíchávání vodíku do zemního
plynu. Neměli to jak odzkoušet, protože neměli vodík...

Jenže i když tyhle projekty jsou snad životaschopné, ale vidle do toho
hází právě ty vysoké poplatky, co se na elektriku nabalují. Jestli
silovka stojí dvě koruny nebo nulu, je pak dost jedno, když za KWh
zaplatíme 6 nebo 8 Kč. Budují se datová centra, dávají se elektroměry s
průběžným měřením už i lidem bez solárů, aby mohli "ušetřit" a tím
odlehčit síť, když si pračku zapnou mimo špičku. Přijde mi to sice
rozumné, ale né s těma cenama, jak je nastavili. Nevím jak je to u
velkoodběratelů, ale mám dojem, že je to podobné.

Musíme se smířit s tím, že uhlí už nebude a všechno ostatní je dražší.
Soláry budou v našich podmínkách vždycky tvořit tu menší část, ale v
porovnání s ostatními zdroji energie na tom vůbec nejsou špatně a
akumulace je potřeba i pro to jádro, u kterého nejde výkon regulovat
tak, jako u uhelek. Protože spotřeba během dne hodně kolísá a vodní
elektrárny na to nestačí.

Anděl