Re: Nabíječky e-aut - bylo [OT] problem na aliexpress

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Sobota Březen 30 09:59:52 CET 2024


Jo, věřím. Ta studna, ze které utíká vodík, je popsaná tady.
https://www.technickytydenik.cz/rubriky/energetika-teplo/vodik-nejperspektivnejsi-obnovitelne-palivo-pravdepodobne-budeme-nejen-vyrabet-ale-i-tezit_58035.html
o zásobách vodíku pod Francií píšou tady.
https://www.h2times.news/index.php/cs/novinky-pribehy/408-ve-francii-nasli-obrovske-podzemni-zasoby-vodiku
Původně psali že je v 5 km, tady píšou 3 km. Je obtížné se k němu 
dovrtat, ale vrtaři to dokážou. Vodíku je prý spousta a je dostupný na 
více místech na světě. On má sice malou molekulu, ale přes kilometry 
zemské kůry ho nejspíš tolik neuteče. Ale vodík je obsažený i v 
sopečných plynech, takže někde tam je...
Cena elektráren - na klasických štěpných elektrárnách jsou asi dost 
drahá opatření, aby z toho neutíkala radiace, aby to bylo odolné proti 
zničení (proti pádu letadla) a bezpečnostní opatření, aby se štěpná 
reakce nějak nevymkla kontrole, jako v Černobyylu. Pak nejspíš součástí 
ceny budou náklady na uskladnění vyhořelého paliva a na likvidaci 
elektrárny po skončení životnosti.
Ve fůzních elektrárnách bude ta technologie drahá, ale až se to začne 
dělat rutinně, cena půjde dolů. Mimo radioaktivity ve stěnách tokamaku, 
která zase není tak strašná, tam žádná další radiace není, nejsou 
potřeba ani bezpečnostní opatření. Z principu to nemůže bouchnout. Když 
uděláte do reaktoru díru, reakce přestane probíhat a nic se neděje. 
Ohledně energetické výtěžnosti, poslechněte si tu přednášku, co jsem na 
ní dával odkaz. Už to skutečně funguje a energii to dává. Právě ITER je 
už stavěný v takových rozměrech a parametrech, aby to energii dávalo. I 
když kompletní elektrárna to ještě nebude, budou si s tím ještě hrát 
fyzikové. Ale už se skutečně ví, jak na to. Ve výsledku by to mohlo být 
nakonec i levnější, než štěpná elektrárna. O tom, že je vlastní fůze 
vychytaná, svědčí i to, že Číňani nečekají na zkušenosti z Iteru a 
stavějí vlastní a ještě větší tokamaky (velikost je důležitá pro poměr 
mezi vloženou a získanou energií).

Anděl

Dne 30.03.2024 v 0:32 Petr Labaj napsal(a):
> Vy fakt věříte na fúzi a na těžbu vodíku? Takový velký kluk a ještě 
> věří na pohádky...
> Tak z toho nevěřím ani jednomu.
>
> Vodík:
> Aktivistický článek na tohle téma napsal pan Karel Wágner. A nastínil 
> tam zářnou budoucnost, protože prý bude možné vodík (který prý stále 
> vzniká) rutinně těžit.
> Podle mě je to nesmysl. Vodík má šíleně malou molekulu a je děsný 
> útěkář, horší než Kajínek.
> Což znamená, že pokud by skutečně stále v nějakém nezanedbatelném 
> množství pod zemí vnikal, stále by v tomto množství také unikal na 
> povrch.
> A daná místa by se dříve nebo později vzňala a hořela věčným a 
> obrovským plamenem.
> A to se (pokud vím) neděje.
> Proto nevěřím, je někde pod zemí průběžně vzniká nějaké významné 
> množství vodíku.
>
> Fúze:
> Řízená jaderná fúze je realizačně extrémně složitý proces.
> Což znamená, že k jeho provozování bude potřebné extrémně drahé zařízení.
> Něco jiného je ověřit na chvíli udržení fúze v nějakém vědeckém 
> experimentu (a nehledět přitom na náklady), a něco jiného je to 
> provozovat komerčně se smysluplnou ekonomikou.
> A to nezmiňuju to, že zatím je fúze stále tragicky energeticky 
> ztrátová. Sice možná to vlastní zapálení už ne, ale celý ten kolotoč 
> kolem sebere energeticky mnohonásobek toho, co vznikne.
>
> Ale i kdyby se povedlo to skutečně rozjet a udržet - v čem by byla 
> zásadní výhoda proti štěpným elektrárnám?
> Ano, radioaktivní produkty budou méně aktivní než vyhořelé palivo. Ale 
> toho vyhořelého paliva ze štěpných jaderek je vlastně směšně malé 
> množství.
> A pro stávající elektrárny se tak jako tak musí vybudovat nějaké 
> trvalé úložiště. Tak když už jednou bude, celkem nic nebrání tam 
> nacpat toho vyhořelého paliva víc.
>
> Problém jaderné energetiky je ale dneska hlavně cena. Cena paliva je v 
> ceně elektriky zanedbatelná. Ale největší podíl má cena peněz na 
> výstavbu.
> No a proto pak třeba stavěná elektrárna Hinkley Point C, kterou staví 
> EdF, má k dnešku (po mnoha letech zpoždění) cenu produkované elektriky 
> přes 150 E/MWh.
> Je to fixní cena (navíc s inflační doložkou), kterou ta elektrárna 
> bude za elektriku dostávat.
> Přitom cena na burze je dnes kolem 80 E/MWh, tedy zhruba poloviční.
> A bez garantované ceny (ať už na principu PPA nebo CfD) nikdo do 
> stavby nové jaderky nepůjde.
> No a teď si tohle vynásobte aspoň pěti, a tolik by stála elektrika z 
> fúzní elektrárny.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 29.3.2024 v 23:35 Vláďa Anděl napsal(a):
>> Ta krátkodobá akumulace během dne samosřejmě je možná, nejlevněji 
>> pomocí přečerpávacích elektráren. Ekonomická návratnost je víc než 
>> dobrá, jsou pro ně vytipovaná místa, jen se nic nestaví. Když v síti, 
>> kde je výroba/spotřeba okolo 7 GW, se najednou přidá 3,5 GW ze 
>> solárů, logicky nastane problém, s kterým se mohlo a mělo počítat. 
>> Kdyby se tohle rovnoměrně rozložilo na celý den, můžeme směle 
>> připojovat další soláry a místo současných 6% průměrného výkonu se 
>> můžeme dostat až přes těch 20%, jak to různí vizionáři slibovali. 
>> Změna výkonu ostatních elektráren při změně počasí by už nebyl takový 
>> problém, jako když se teď ty obrovské špičky snaží vyrovnat během 
>> dne. Kdyby pak domácí soláry nepotřebovaly baterku, podstatně by se 
>> ty instalace zlevnily.
>>
>> Problém, s kterým asi dneska nikdo nepočítá, je v tom, že soláry 
>> budeme potřebovat možná jen 20 let a třeba jen 10. Koukal jsem na 
>> zajímavou přednášku https://www.youtube.com/watch?v=hcSD32_GMVY a v 
>> podstatě ITER už jen ověřuje technologie fůzních elektráren. Už se 
>> ví, že tokamak funguje a neměl by tam být zásadní problém. Takže hned 
>> po tom ověření se můžou začít stavět fůzní elektrárny ... a solárníci 
>> nebudou mít co  žrát :-)  Možná se taky bude dařit těžit vodík ze 
>> země, což udělá převrat v energetice podstatně dřív. Jenže nic není 
>> jisté a energetika musí fungovat, i když nic z toho nenastane.
>>
>> To zdražování elektriky - ani nevím, jestli se něco měnilo. Od léta 
>> mám soláry, od listopadu jsem u Tedomu na spotových cenách na výkup 
>> energie a od ledna i na spotřebu. Do půlky listopadu jsem byl 
>> energeticky soběstačný, v době podzimní inverze jsem bral ze sítě 
>> prakticky všechno (ještě od ČEZu) a od ledna, když už víc svítilo, 
>> jsem to měl tak na půl. Hned při prvním vyúčtování (chodí měsíčně) 
>> jsem to počítal. Stálé platby mi vycházely cca 500 Kč měsíčně a 
>> odebraná KWh okolo 6 Kč. Leden - únor jsem platil okolo 1800 Kč a 
>> většinu března už zase neberu nic. Topím tepelným čerpadlem 
>> voda-voda, kde je COP asi 5 a výpočtová ztráta baráku je 5,5 KW. Ale 
>> teď přes den dotápím elektrikou, protože se mi nechce čistit zanešený 
>> výměník TČ a když spotová cena padá až k nule, tak tím vlastně dělám 
>> dobrý skutek :-) Holt dokud jsem neměl soláry, učil jsem se energií 
>> šetřit a když je mám, učím se jí spotřebovávat.
>>
>> Anděl
>>
>> Dne 29.03.2024 v 18:01 ajtservis napsal(a):
>>> kdo by rekl, ze tu budou fnukat zrovna solar baroni andel/labaj :-)
>>> ne, stat zadnou realanou akumulaci zaridit nemuze, protoze zadou 
>>> jeste fyzici nevymysleli. je mi jedno, ze to solarnikum pres penize 
>>> nevychazi, ale stat je oskube stejne jako ostatni. tady se pro lidi 
>>> nic nedela.
>>> nabijecky ... sleduji dost podrobne elektormobilitu v nemecku, kde 
>>> jsou hodne podrobne testy i pro ty nejluxusnejsi elektrovozitka. NE, 
>>> nefunguje to ani u nich. nekompatibilita karet, typu nabijecek + sw. 
>>> v autech, ktere nic nenaplanuji atd.
>>> doporucuji si na mesic zaplatit kanal AMS(auto motor und sport) 
>>> treba sledovaniTV, hodne poradu se opakuje, takze o elektromobilite 
>>> v EU si clovek udela zajimvej obrazek. TO PROSTE NECHCETE, alespon 
>>> pro normalni ziti.
>>> a ted muzu fnukat i ja. prislo mi vyuctovani z CEZ. silovka zlevnila 
>>> o cca 20% z 5000/4000. uz se mi CEZ chlubil. a ted dalsi polozky od 
>>> noveho roku, jistic platba  436/500, ditribuce VT 311/648kc, 
>>> distribuce NT 179/438kc, sys. sluzby 113/212kc, POZE na solary se do 
>>> konce roku neplatilo, ted 500kc/MWh.
>>> takze jedeme dal elektriku + 100% a to jen politickym rozhodnutim.
>>> topime elektrikou v echt zateplenym, ale stejne je to ve finale 
>>> 100kkc/50kkc.
>>> s tim nam fici inflace, takze hypo take +100%(sazba 2%/6%).
>>> za covid games umela bejt nafta za 24kc/l a nikdo z petrol baronu 
>>> nekrachoval.
>>> pro beznou rodinu je cca + 100kkc cistyho rocne a to do toho 
>>> nepocitam samosku. kde jako clovek usetril 100kkc rocne? ano je 
>>> lepsi to nasypat do elekro_pikacovin pro par vyvolenejch ?
>>> a ze cinan umi naridit a zaridit, ze tady a tady se bude jezdit jen 
>>> elekro atd. to je vyhoda jejich mentality a tolerovaneho rezimu, to 
>>> je jejich vec. ale my v eurosujuzu jdeme do pekny ...
>>> hezke proslunene solarni velikonoce :-)
>>> t.
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list