BOSE WAVE radio

Pátek Březen 29 22:17:27 CET 2024

Dělal jsem si už dvoje malé bedničky o objemu pod 10 litrů. Ty první si
myslím že hrály nejlíp, ty má doma přítelkyně. Druhé se moc nepovedly
(nepovedlo se naladit výhybky, nebo nevím) a když zemřela babička, která
je měla doma, zabavili je mladí. Třetí bedničky mám u počítače a zatím
co ty před tím mi dělal truhlář, tohle jsou původně nějaké bedničky Sony
od domácího kina, co u nich membrány basáků vyžraly myši a dával jsem
tam nové repráky + zesilovače. Místo původní papundeklové zadní stěny
mám tlustou hliníkovou desku, která chladí zesilovač.

Mám takový názor, ale třeba mi někdo vysvětlí proč je to blbost, že se
mi hrubě nelíbí bassreflex. Bohužel snad všechny bedny ho dneska mají.
Je to rezonátor, který sice trochu protáhne a jako že srovná
charakteristiku, ale přece ta rezonance se musí projevit na impulzní
odezvě. Připadá mi, že všechny tyhle menší bedničky duní a ten skutečný
spodek tam stejně není. Proto jsem si všechny bedničky dělal jako
aktivní a basy koriguju jen časovýma konstantama bez rezonančního
vrcholu v zesilovači. Což u pasivních beden nejde, protože zesilovač
musí chodit rovně. Ale rovně ... když jsem si procházel web
http://www.repromania.net/ tak se tam u bassreflexových beden řeší, jak
je pro ně spousta zesilovačů nevhodných, protože v rezonanci klesá
impedance bedny i pod 1 Ohm a zesilovač, který to nedá, je "špatný".
Takže ten nárůst výkonu tam potřebují taky, jen s tím ten "standardní" 4
ohmový výstup přetěžují. To už mi přijde lepší mít zesilovač v bedně a
nakorigovat to podle potřeby.
Já pak mám většinu výkonu zesilovače na basech a to i na kmitočtech,
které to nepřenese, ale to mi až tak nevadí. Přijde mi, že ty basy jsou
lepší a že to neduní.

Jo a to dvoupásmo nebo třípásmo - tam je problém u velkých basáků, že
velká membrána ty vyšší kmitočty vyzařuje hodně směrově. U malých beden
s 12 cm basáky to dvoupásmo stačí, ale kde je velký basák, myslím že
třípásmo musí hrát líp. Nejslyšitelnější je tenhle efekt u velkých
muzikantských beden, kde jsou ty basáky obrovské, je to často jen
dvoupásmo a hrajou s tím venku, kde se to nemá kde odrážet. Stačí projít
přes šířku hlediště a ty rozdíly na středních kmitočtech jsou strašné.

Anděl