BOSE WAVE radio

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Pátek Březen 29 14:13:40 CET 2024

BBE může být i poměrně komplexní obvod, který koriuje i přechodové děje
repráků (tak to bylo ještě v devadesátkách když to nasazovali u drahých
minivěží a že to fakt uměli nastavit), ale ukázelo se asi, že pro plebs
je to moc složité a stačí jim dát jen parametrický filtr na basy a
dynamicky řídit množství výšek.
https://web.archive.org/web/20160113173922/http://www.radio-flier.com/PDF%20Files/BBE%20482i.pdf

Korekce repráků musí udělat velký překmit na obálce basových kmitočtů
inverzně přesně podle "rozeznívací" rezonanční charakteristiky
reprobedny, kdy ta by normálně nestihla ještě několik amplitud ani
rozpohybovat membránu.

Později se ale začaly používat zpětné vazby z mikrofonu na repráku
(yamaha třeba), kde se toto řeší tak nějak samo a jednodušeji.

Co se týče zvuku, moc lidí se nezabývá vyzářenou energií a bere do hlavy
jen bodovou kmitočtovou charakteristiku.

Špatně.

Basák září do 1/4 až 1/8 prostoru s blízkými odrazy no a výškáč by to
tedy měl zvládnout do 1/2 prostoru ale až do nejvyšších kmitočtů taky.

AHA, že.

Ten který má předpokldady to zvládnout, má z bedny vystrčenou hedvábnou
kalotu a před ní není vůbec nic. Dobrý výškáč nepotřebuje clonku na
vrchlík, aby zatlumil parazitní kmity, ty tam prostě nejsou.

Proto BOSE dává několik (levných) výškáčů, aby svítily i do stran.

Ještě ke korekci dopplera - nedělá se to dlouho (jasně, komerční svět
předbíhá akademické vědátory běžně o desítky let, ale pro představu že
to není úplná sranda)
https://iopscience.iop.org/book/mono/978-0-7503-1689-7/chapter/bk978-0-7503-1689-7ch5
https://acta-acustica.edpsciences.org/articles/aacus/full_html/2020/01/aacus200002s/aacus200002s.html