BOSE WAVE radio

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Březen 29 08:09:16 CET 2024

Byl jsem kdysi na předváděčce, kde profesionální hudebníci měli posoudit
tři reprodukční zařízení (ne jen reprobedny), které samořejmě neviděli a
říct, která jim připadá, že hraje nejvěrněji. Byla to třípásmová
reprobedna v nejvyšší amatérské kategorii, velká dvoupásmová studiová
bedna a malá dvoupásmová bedna s elektrostatickým výškovým reproduktorem
a digitálním zesilovačem.

Všichni posoudili jako nejlepší tu malou, pak studiovou a nejhorší byla
ta "nejkvalitnější" třípásmová.

Důvod byl následující: U třípásmové bedny docházelo k natáčení fáze při
přechodu mezi reproduktory. U studiové byl tento efekt mnohem menší a
především měla obrovský hloubkový reproduktor. Malá dvoupásmová
elektronická sice pohybovala významně malou membránou, aby vůbec hrála,
jenže zesilovač kompenzoval doplerův jev, který tak vznikal. Úplně
nejlépe pak to bylo vidět na signálu, který z jednotlivých beden snímal
měřící mikrofon. Z té digitální byl na výstupu mikrofonu signál téměř
shodný.

Samozřejmě lineární zkreslení zesilovače bylo zanedbatelné.

Při buzení sinusovým signálem byly rozdíly až na natáčení fáze malé, ale
při komplexním signálu doplerův jev vytvářel součtové a rozdílové
složky, které tam nepatřily. A ten udigitální nebyl. Proto ta "čistota"

Všechno je jinak.......

Martin Záruba