Dalkove ovladani vrat

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Březen 21 19:06:27 CET 2024

Však to píšu.
Ve verzích před WNT si program zapisoval na porty sám a umožňoval tak
bit-banging.
Od (pravděpodobně) těch WNT už systém aplikačním programům přístup na
porty nepovoloval.
Proto bylo třeba nainstalovat driver, který ten přístup zprostředkoval.
To fungovalo až do W7/32.
Pořád ale jako bit-banging, jen ve spolupráci tím driverem, který pro
daný rozsah portů
uvolnil defaultní omezení.
Od W7/64 Microsoft usoudil, že uživatelé přístup na porty k ničemu
nepotřebují, a tak zařízl
i možnost jít na ně přes ten zprostředkující driver.

Virtualizátory pod Windows jedou myslím v nějakém tom speciálním levelu
procesoru, takže by
mohly mít přístup i na porty. A pokud tedy virtualizují systém, který
ten přístup normálně měl
(třeba ty WXP), tak by ho mohl možná mít i pod tím virtualizátorem.

Psal jsem, jaké byly požadavky na CNC. Generování přesně časovaných
pulzů o frekvenci někde
do 25kHz. A toto fungovalo až do W7/32, tedy přes ten zprostředkující
driver.
Kdyby to Microsoft cíleně nezařízl, fungovalo by to i dál.
Kdo někdy dělal něco s CNC (třeba Ty), tak dobře ví, že tam jsou nároky
na přesnost časování
a hlavně na spolehlivost (tj. vyloučení ztráty nějakého pulzu) hodně vysoké.

Mám pocit, že v době, kdy jsem se ještě dost zabýval CNC, tak někdo na
fóru psal, že provozoval
ve virtuálu (snad VMware) známý CNC windowsový software Mach 3 v režimu LPT.
Protože mě ale windowsová větev CNC nikdy moc nezajímala, tak jsem to
sledoval jen tak okrajově.

Pod Linuxem (včetně těch nejnovějších 64bit) samozřejmě ten přístup na
porty funguje.
Pochopitelně s přísnými bezpečnostními omezeními.
Takže to znemožnění přístupu není dáno nějakým principiálním omezením,
ale pouze tím,
že Microsoftu přišlo jako dobrý nápad to uživatelům zakázat.

PL