Takový začátečnický analogový dotaz - unipolární napěťový sledovač

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Čtvrtek Březen 14 23:11:21 CET 2024

Zdravím,

mám takový začátečnický dotaz, protože mám dojem, že vše co jsem věděl o
analogové elektronice jsem za těch mnoho let přestávky zapomněl.

Potřebuju na digitálním panelovém měřidle (od Conrada, ale patrně Made
in China) měřit napětí na které zjevně ten panelový měřáček nemá dost
vysoký vstupní odpor. Když to napětí měřím běžným multimetrem, tak ten
ukazuje správné napětí, ale když to natvrdo připojím na ten panelový
voltmetr, tak to nenaměří skoro nic. Datasheet od panelového měřidla
jaksi neexistuje a bližší technické podrobnosti taky ne.

Takže mně napadlo dát tam jako jednoduchý fix malou destičku na které
bude TL082 (protože je v šuplíku) zapojený jako klasický napěťový
sledovač. Ovšem nemám k disposici +/- 15V napájení, ale mám k disposici
+24V a zem. Pokud budu ten OZ napájet 24V, tedy unipolárně, existuje
nějaký důvod proč by mi to neposkytlo jednotkové zesílení pro unipolární
vstupní signál mezi cca. 6V a 14V ? Podle datasheetu by to mělo být v
přijatelných mezích, pokud se mi tedy čtení podstatných položek v DS
operačních zesilovačů nevykouřilo z hlavy (což nelze garantovat).

Nejde mi o nějakou extra přesnost, nechci vymýšlet virtuální zem,jde jen
o to, aby to bylo jednoduše funkční a nepotřebovalo to nějaký tišťák
atd. Prostě švábík obalený samosmrštivou bužírkou, který připojím na
napájení a zařadím mezi drát od zdroje napětí a drát k panelovému
měřáku. Bohužel mně nějak nenapadlo, že ten voltmetr nebude mít
dostatečný vstupní odpor.

Díky PavelK