Re: Kompatibilita optických SFP modulů a switchů

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Březen 13 23:42:43 CET 2024

st 13. 3. 2024 v 23:13 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal:

> Díky za zajímavé informace.
> Žil jsem v domnění, že ta metalická linka k jednotlivým zákazníkům je
> standard.
> Že optika providera končí v nějaké centrální skříni, v ní je switch s
> optickým vstupem
> a hromadou metalických výstupů.

Moderní je dneska vlákno až do bytu/domu. Má to výhodu v odolnosti proti
přepětí, blesku atd...

> Co snad musí vyjít levněji a snadno vzdáleně spravovatelné než tahat optiku
> až do jednotlivých bytů.

Ono už je jedno, jestli tahat metal, nebo sklo. Ten optický kabel není o
moc dražší, než kvalitní CAT6..

> S těmi výkony u SFP modulů mi to není jasné. Od stejného výrobce stojí
> modul
> do 3km stejně nebo dokonce o trochu víc než třeba modul do 10km.

Někdy se liší moduly nejen výkonem, ale i rozsahem pracovních teplot, nebo
" multirate" specifikací  - tedy umí 100M/1G i 10G rychlosti...
Když se toho dělá tuny, tak je to většinou levné  a obyčejnější věci,
kterých se dělá málo jsou dražší. Je to tak se vším.
Ta cenová politika SFP je zvláštní.
Není problém najít SFP za šílené ceny
https://www.repasovanecisco.cz/sfp-10g-bx40d-i/
přičemž někde je funkčně stejné o dva řády levnější...
https://www.fs.com/de-en/products/111898.html

> Mimochodem jak se prosím řeší nasazení těch dlouhých modulů (třeba těch 10
> nebo 20km)
> když je v pak praxi linka krátká, třeba jen pár metrů?

Tlumí se to, aby SFP neřvalo, že se překročila vstupní úroveň. Klasické
optické útlumové články zalité v plastu .

> Dávají se tam nějaké útlumáky nebo se to bere tak, že přijímači větší síla
> na vstupu nevadí?

Vadí, tlumí se to  - takové mezikusy s LC in a out.

> To vaření ribbonu se dá si představit opravdu tak, že se to vaří nejednou,
> jako by se třeba
> k sobě letovaly dva ploché metalické kabely?

Ano, placatyý rybon se vaří na další - stejný.

> Vlákna, co lezou z kulatého kabelu se přitom chytí do nějaké šablony?

Z kabelu, kde to odpadá jednotlivě ( barevně odlišené) se to vaří
jednotlivě.

> A lamačka vláken s tím pracuje taky hromadně nebo se to láme po jednom a
> spoléhá se na
> to, že to vyjde délkově tak akorát?

U rybonu najednou a vláken se láme samostatně.
Dneska ty svářečky umí už skoro všechno samy, včetně zátavu a
změření sváru.