Vyroba desek v Melniku

ok2mtm na seznam.cz ok2mtm na seznam.cz
Úterý Březen 12 23:19:06 CET 2024

Když jsme měli s deskama z Printedu problémy, tak jim desky šli zpátky, osazené, a oni si řešili metalografické výbrusy vadných prokovů (byly tam zkraty mezi spoji, desky samozřejmě při výrobě u nic prošly elektrickým testem), aby zjistili, co se jim nepovedlo. Tohle si nějak neumím představit řešit s někým mimo ČR resp. mimo EU. Bylo by to dost drahé. Samozřejmě by bylo lepší, kdyby k problému vůbec nedošlo, protože na řešení se muselo strávit dost času. Na druhou stranu to byla dobrá škola k dříve neřešeným detailům výroby plošných spojů a možnostem řešení problémů. Vždy je potřeba si najít něco pozitivního.

Nefunkční prokovy (průměr 0,4mm a dvouvrstvá deska, takže nic technologicky extra) v rámci dávky cca 100 ks desek s elektrickým testem jsme měli u zhruba 10 výrobců v ČR – u všech, co jsme tehdy vyzkoušeli. Po objednání v Korei nebyl jediný problém u mnoha tisíc kusů stejných desek objednávaných po dobu několika let. Jenom si z nás výrobce dělal legraci, že ta deska je moc jednoduchá (0,4mm spoj, 0,4mm mezera, 2 vrstvy). Oni to prostě uměli už tehdy.

Za mě jsem si z toho vzal ponaučení, že doopravdy velká firma si může a musí průběžně automaticky testovat všechno, aby udrželi kvalitu, a v tom množství se to rozpustí v nákladech. Zábava je potom u speciálek, třeba z materiálů pro mikrovlny. Na tom často tyhle velké firmy neumí vyrábět malá množství, protože ani neseženou materiál. U kusovek/vývojových věcí s atypickými požadavky je vidět, zda to výrobce baví, řešit něco nového, nebo prostě nemají zájem řešit potenciální problém z atypické zakázky. Stejně tak kontrola a odsouhlasování podkladů – nejlepší to bylo u vícevrstvých desek, kdy výrobce poslal vygenerovaná barevná PDFka jednotlivých vrstev ke kontrole, s tím, že po odsouhlasení za motiv odpovídá zákazník. Byl to dobrý alibismus, protože takto se dalo maximálně zkontrolovat, že motiv není zrcadlově, nebo tam jsou všechny vrstvy, ale nikoliv projít do podrobna celou desku, jestli jim to někde nevygenerovalo nějakou díru blbě. Ale i tohle se hodně zlepšilo.

Tomáš OK2MTM

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Daniel Valuch
Sent: Tuesday, March 12, 2024 10:34 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Vyroba desek v Melniku

uz spomenute zle spajkovanie, t.j. dosky, alebo suciastky pred osadzovanim nevypecene moze mat podobne symptomy. Vytvoria vady, ktore sa prejavia az po nejakom case. Pritom vyroba dosiek moze mat certifikaciu. Takisto ako aj osadzovanie. Ako som vravel, uz mi preslo rukami mnozstvo zmetkov od certifikovanych firiem, takze uz nic neprekvapi.