Re: Kalibrace voltmetru v domácích podmínkách...?

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Sobota Březen 9 08:10:55 CET 2024

toto je v sucasnosti uz celkom jednoducho riesitelny problem. Urcite
netreba vymyslat kraviny s PH metrami a ine skvele napady :-) Je totiz
velmi velky rozdiel medzi "nieco to ukazuje" a "toto je spravna
(skutocna) hodnota". Otazka je co presne je cielom snahy.

Ak ziskat predstavu ci je jeden pristroj uhnuty voci ostatnym staci
prepojit vsetky paralelne a pripojit na vstup lubovolne napatie.
Poznacit si hodnoty a ak je niektory vylozene mimo je to jasne, ak bude
siroka distribucia tak su vsetky nie uplne spravne.

Druha vec je absolutna hodnota. Tam sa to riesi zdrojom napatia znamej a
stabilnej hodnoty.

Ak je clovek uplne slepy a nema moznost odmerat presnejsim pristrojom,
je mozne vybrat si napatovu referenciu

https://cz.farnell.com/w/c/polovodice-io/io-pro-spravu-napajeni-pmic/napetove-reference?pocatecni-presnost=0.02pc&range=inc-in-stock

tie s pociatocnou presnostou 0.02% a velmi nizkym teplotnym koeficientom
su k dispozicii uz od 250 korun. Napriklad rad MAX63xx je celkom
zaujimavy. To bez akehokolvek dalsieho merania domov prinesie hodnotu
znamu v ramci 0.02%. Ak chceme vediet hodnotu presnejsie (spravne by sme
mali povedat "spravnejsie"), je nutne jednorazovo pouzit lepsi pristroj
na overenie spravnej hodnoty. Napr. 6.5, 7.5, 8.5 miestny multimeter,
alebo inu referenciu znamej hodnoty a porovnat ich napatie.

Ak chceme kalibrovat na viacerych hodnotach napatia, daju sa pouzit
referencie inej hodnoty, alebo si vyrobit napatie znamej hodnoty z
napatia znamej hodnoty.

Napriklad pomocou Hamonovho delica napatia (realizovatelne doma)
http://conradhoffman.com/HamonResistor.html ktoreho vyhoda je, ze aj
doma vieme realizovat velmi presny deliaci pomer bez pouzitia specialnej
meracej techniky. Postavi sa delic, kde je spodna cast paralelne, horne
rezistory sa zapoja paralelne. Pripoji sa napatie a obycajnym voltmetrom
sa odmeria ubytok napatia na spodnej a hornej casti. Musi byt rovnaky
(dostavi sa spodna cast), ale na absolutnej hodnote nezalezi. Potom sa
vrchna cast prepoji do serie a je matematicky garantovane, ze deliaci
pomer bude presny v ramci druhej mocniny tolerancie rezistorov, t.j. ak
sa pouziju 0.1% tak bude 1 ppm. Cim vieme realizovat velmi presny delic.
Alebo ak sa pouzije v spatnej vazbe operaku, tak nasobic.

Dalsia metoda je vyrazne pohodlnejsia a poskytuje volnost. Je to ale
stale v rozsahu vikendoveho projektu. Zobrat spominanu referenciu za
250,- a pripojit ju k dobremu DA prevodniku

https://cz.farnell.com/w/c/polovodice-io/prevod-dat-signalu/digitalni-analogove-prevodniky-dac/prl/vysledky?rozliseni-bity-=18bit|20bit&range=inc-in-stock&sort=adf_f1001828_bv

treba hladat nie podla poctu bitov (24 bitove audio su nepouzitelne pre
meranie), ale podla kvality vystupu. Typicky su dobre prevodniky pre
tuto aplikaciu v oblasti 18 a 20 bitovych (750 az 2000,-). A arduino
samozrejme :-)

Ak by to chcel niekto bez softwaru, tak v roku 2016 sme na zenite robili
"manualny" kalibrator https://dvaluch.web.cern.ch/zenit/2016.html

No a najlepsie a najprijemnejsie je samozrejme doniest to okalibrovat do
krcmy. Metrologicka sekcia Elektronickej spolocnosti pri Patronskom
pivovare nosi do krcmy etalon napatia priamo naviazany na Josephson v
Ceskom metrologickom ustave aj 7.5/8.5 miestny multimeter. Na konci
zasadania je kalibracny protokol :-)

b.