Re: Kompatibilita optických SFP modulů a switchů

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Březen 8 16:50:12 CET 2024

Co se týče "SOHO" switchů, to vám úplně  neřeknu, ale jistojistě to bude
jako s ostatními zařízeními toho kterého výrobce.
Pracuju s koncovými zařízeními, DSLAMy, RR spoje , základnové BTS, L2
switche, routery, páteřní IP boxy, Cisco routery.
Obecně jsou zařízení, kterým je úplně jedno, co tam strčíte. Fungují se
vším, včetně "elektrických - RJ-45" SFP modulů.
Představitelem takového zařízení  je především Huawei, Racom, Mikrotik..
Ostatní výrobci, především pak Cisco, Alcatel ( dnes Nokia) Ericsson chtějí
ty svoje a správné SFP.
Ale také tam jsou výjimky RR spoje od Ericssonu také vezmou "cokoliv",
ovšem 5G výbava Ericsson  základnových stanic jen a pouze Ericcson SFP.
Ciscu se také nic jiného než Cisco nelíbí. Teď v poslední době totéž ZTE,
kterým se hojně nahrazuje nechtěný Huawei ( jak krátkozraké a vůbec hloupé
) , tak jde opravdu jen ZTE SFP.
Poslední 3 roky se ale na trhu objevil výrobce SFP modulů Skylane, který
vyrábí kompatibilní SFP např i pro Cisco.
Důvod prý byl ten, že výrobci zařízení nedokázali vyrábět celou škálu SFP a
XFP modulů, které zákazník chtěl. Např různé jednovláknové WDM SFP s
dlouhým dosahem,
nebo jednovláknové WDM SFP s různými kmitočty ( světelné spektrum/lambda)
případně uživatelksy laditelné vlnové délky.
Takže se teď hojně používají právě SKYLANy  pro různá zařízení mají na
konci s/n za pomlčkou zkratku např CSC ( pro Cisco  )
NOK ( Alcatel, Nokia )  Hu  ( Huawei ) .
Co se týče vlastní "vendor" identifikace - SFP se ve slotu hlásí nějakou
předepsanou komunikací. Někdy může být velmi jednoduchá, někdy je velmi
obsáhlá
a krom základní identifikace a S/N je tam ještě spousty provozních
informací, jako teplota, proudy laserem, přijímací, vysílací úrovně -
obecně DDM - Digital Diagnostic Monitoring.
To běžně neumí všechny SFP, jsou i taková, která měřit ( ani  úrovně ,
napětí Ucc ,  ) neumí, přičemž ale v zařízení normálně fungují.
Každý výrobce SFP má svojí konstrukci/ zapojení i HW řešení ( mají i
plastové rámy, celoplastové provedení )  a vzhledem k nepřebernému množství
nebude jednoduché
najít k danému modlu nějaké informace. Vím, že v převodníku ETH/SFP (
mediakonvertor) od TPLINku jde pomocí připojení na vnitřní ISP sběrnici u
nějakého modulu
změnit vendor type. Možná někde mám postup, ale je to opravdu jen postup
pro jeden jediný typ SFP.
Obecně dnes nejsou SFP moduly drahé ( vyjma speciálních ) , takže není
důvod se s nějakým hackováním zabývat.