Re: Kmitočtový normál - malé měření

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Pondělí Březen 4 16:52:58 CET 2024

Zdravím,

jak jsme tak mluvili o těch oscilátorech a kmitočtových normálech...

Napadlo mně udělat takové malé měření toho, jak funguje ta moje
kombinace GPS + starý HP10811A oscilátor od HP.
Takže jsem na kanál 1. osciloskopu připojil ten rubidiový normál co tu
mám. To je ta horní sinusovka. Tento kanál funguje jako trigger.
Ta pitvora na kanálu 2. je obdélník co leze z toho mého GPS komba. Neměl
jsem po ruce dolní propust pro 10 MHz, abych z toho udělal sinus, takže
to vypadá blbě.

https://www.rajce.idnes.cz/pkorensky/album/gpsdo

Nicméně, krásně to víceméně skoro stojí a jen nepatrně se to GPS
předchází. Když jsem přepnul osciloskop do AutoStore režimu, aby to za
sebou nechávalo stopu, tak se ten oscilátor oproti tomu rubidiovému
normálu předešel o 20ns za 158 sekund.
Tzn. chyba je cca. 0.126 ns neboli 126ps za sekundu, což víceméně
koresponduje s parametry toho oscilátoru, kde HP kdysi udávalo
krátkodobou přesnost cca. 2x10^-10.
Bohužel nemám lepší osciloskop, který by to uměl dlouhodobě změřit či
nakreslit nějak lépe. Až někde budou rozdávat LeCroye zadarmo, tak si
jeden vezmu a udělám hezčí obrázek :)

Každopádně to není vůbec špatné, zejména když uvážím, že už to běží 25
let non-stop, akorát s delším výpadkem při povodních v roce 2003, kdy
tady nešel tři týdny proud. A to je to opřené o nějakých 27 let starý
GPS přijímač, který má na tom 1PPS fázový šum +/- 25 ns.

Zdraví PavelK