RE: Kmitočtový normál - Was:Re: Takový hloupý problém - Eagle

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Sobota Březen 2 10:15:47 CET 2024

Presnost sa dohana priemerovanim a dlhymi dobami radovo v desiatkach hodin.
Software musi tiez pocitat s vypadkami signalu a aj s glitchmi 1PPS.
Diabol sa skryva v detailoch softveru. Myslim ze by to bol pekny projekt na niekolko mesiacov.
Touto metodou je mozne dosiahnut presnost 2x10^-12 s lacnym OCXO.
Ano, AXTAL je rovnako presny ale kolko stoji a kde ho kupit?
Kvalitny OCXO bude stat nasobne viac ako TM4313 s cenou pod 100Eur. Na alim su GPS riadene normaly aj za 700-800Eur

J.

From: Hw-list [hw-list-bounces na list.hw.cz] on behalf of Pavel Kořenský [pavel.korensky na dator3.cz]
Sent: Saturday, March 02, 2024 12:10 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Kmitočtový normál - Was:Re: Takový hloupý problém - Eagle

Mně to už takhle večer úplně nemyslí, ale vidím v téhle metodě dva
zásadní problémy.

1. Jak signál z OCXO tak i 1PPS nejsou úplně přesné. Pokud dojde k
odchylce, tak bude nutné spočítat korekci, poslat jí nějak do DAC
převodníku a to nemluvím o spoustě počítání nějakého delšího filtru v
řádu hodin či desítek hodin pro filtraci šumu. Tohle se těžko stihne při
frekvenci hodin shodné s 10 MHz OCXO.
2. Účelem těch zapojení není přesnost na 1 Hz při kmitočtu OCXO 10 MHz.
Samotný slušný OCXO má krátkodobou stabilitu kolem 1x10^-10 nebo lepší i
když se do něj nijak netrká. Na 10 MHz je to tedy 0.001 Hz. Ten Axtal co
zmiňoval kolega má dokonce krátkodobou přesnost 2x10^-12. Cílem zapojení
je stabilisovat ten OCXO tak, aby byl přesný třeba na 1x10^-12
dlouhodobě, včetně stárnutí i krátkodobých glitchů v GPS signálu. A na
to měření s přesností 1Hz opravdu nestačí.

Zdraví PavelK

P.S. Pokud jsem se ve své úvaze opět někde seknul o řád nebo tři, tak to
berte s reservou. Je pátek večer a mám v sobě pár skleniček dobrého vína. :)