=?iso-8859-2?Q?RE:_OT:_P=F8edn=E1=B9ka:_C=EDnov=E9_whiskry, _hardware_v_JE?= Temelín po 25 letech provozu.

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Sobota Leden 13 02:15:03 CET 2024

Jestli jsem to dobře pochopil, tak by za řešení považovali, kdyby výrobce řekl, že "v datasheetu jsme sice psali dvacet let, ale po dlouhodobých zkušenostech a testech potvrzujeme čtyřicet", ale on jim to nikdo nechtěl říct, tak hledají jiné cesty :-)

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Kutina
Sent: Saturday, 13 January, 2024 00:49
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 letech provozu.

Jen něco málo k těm GALům - taky je máme ledaskde a v silně průmyslovém prostředí nám žijou od roku cca 96 a většina ještě přežívá (jo, i tohle součást té technoarcheologie, o které se tu občas zmiňuju). Už jsem ale zachytil pár kousků, které to vzdaly a zapomněly (nebo spíš poškodily) obsah. Vypájet bez poškození se dají a některé nezamčené se dají i vyčíst - ale přeprogramovat a "občerstvit" se mi nepodařilo ani jediný, takže se vyměňují, alespoň ty, jejichž obsah známe. Máme nějaké zásoby, takže se ty "ojeté" mění za sice neojeté a skladované v přesně definovaném prostředí, ale i tak to znamená, že jsou ve výsledku jen o málo mladší. Jak se zachovají za rok nebo tři netuší vůbec nikdo, výrobcem počínaje - i ty skladovky jsou prostě za hranou životnosti. Ale jdou nahrát, takže se tváříme, že je to OK a že to tak má být.

Náhrada za současné ekvivalenty ATFxx od Atmelu je pravděpodobně technicky možná, prakticky to ale znamená, že se a) buď bude tiše mlčet a prohlásí se to za přímý ekvivalent - což je možné do prvního průseru, nebo než si toho někdo u zákazníka všimne, b) udělá nějaké změnové řízení, které musí vidět, prozkoumat a schválit pár lidí s různě kulatými razítky, a ti si to nechají rádi a dobře zaplatit - a do toho se zase moc nechce zákazníkům. Nebo se c) udělá celkový redesign a tyhle opičárny se nebudou používat - což by sice by bylo nejlepší, ale někdo musí zaplatit vývoj a následnou homologaci - no a do toho se zákazníkům nechce tuplem, protože jen ta homologace je cca rok času a 10MKč, o nákladech na vývoj ani nemluvě (to je možná další dvoj- nebo trojnásobek), a kde na to má takové chudé město brát, když musí malovat cyklostezky po čtyřproudovkách...

Trochu patové řešení - to přirovnání k Boeingu přitom vůbec není od věci, sice nám to nepadá z nebe, ale ona ani davová panika v tunelu (protože se vysypala řídící elektronika zrovna někde mezi stanicemi a ta plechovka s lidmi prostě nedojela) není úplně hezká představa.

Píšu, biju na poplach, šířím katastrofické scénáře, ale dost bez odezvy - jediný výsledek je, že jezdím autem.

Jo a ještě k tématu - cínové whiskery jsme zatím neviděli vůbec nikde (mimo fotek na školení), a to nám to jezdí o pár let déle, než v tom Teletíně.
Prvavda ale je, že máme prakticky všechno po oživení zalakované, tak to asi může hrát nějakou roli.

Pavel Kutina