Power banka

Zdenek zdej na atlas.cz
Čtvrtek Únor 8 17:24:28 CET 2024

Zrovna jsem vybíral nový mobil, tak jsem to trochu zkoumal. Stejný model XIAOMI se vyrábí v několika provedeních lišících se výbavou. Základní se dodává s nabíječkou 30 W, vyšší 60 W a top provedení 120 W. Těch 120 W si taky moc neumím představit.

Současné telefony jsme si s manželkou koupili ve stejné době (stejný model). Ona používala dodanou nabíječku a vydržel jí 3 roky. Ve finále už musel být na nabíječce skoro pořád. Já jsem používal slabší nabíječku od staršího mobilu a po 4 letech mi mobil vydrží nabitý 2-3 dny. T tohoto důvodu k těm výkonným nabíječkám nemám moc důvěru.

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jan Kuba
Sent: Thursday, February 8, 2024 4:13 PM
To: HW-news
Subject: Re: Power banka

Až dnes  jsem  si všimnul, že na mojí nabíječce k telefonu je údaj 80W.

Tak jsem pro pro zajímavost připojil přes "USB tester" telefon při nabíjení.

Nejprve začne nabíječka dávat 5V a proud teče okolo 1A.

Pak se napětí nepatrně zvýšilo asi na 5,1V a proud tekl okolo 2A.

Po dalších pár vteřinách se ale napětí zvedlo na 9,15V a proud teče 7,32A - výkon to ukazuje 67,4W 😯

Lidlmetr ukazoval 71W příkon z 230V, takže ta nabíječka je slušně udělaná.

To mě docela děsí.. 70W běžně ženu do autobaterky, když jí nabíjím.

Zvláštní je, když telefon během nabíjení vezmu a začnu s ním pracovat, ihned spadne proud na cca 2A ( napětí zůstává něco málo přes 9 V a nemění se )

Další věc je, že je telefon úplně studenej. Když nabíjím nějaké modelářské akupacky 1C, tak docela hřejou..

Myslel jsem si, že ty nabíječky jdou s napětím výš, aby mohl zůstat proud v rozumných mezích, ale tahat USB-C konektorem 7,3A je  docela síla.

Myslel jsem, že limit je pro USB-C  5A. Ale takovýhle "overcurrent" jsem vážně nečekal...

I tady je zvláštní, že to USB-C je skoro studené, ale USB-A na nabíječce a na testeru je  odhadem tak 40C teplé...

Takže pokud by tam nebyl ten měřící mezixit, veřím, že to těch 80W do telefonu hnát bude.

Vzpomínám si, jak jsem řešil, jestli přístrojové svorky na očko/banánek  snesou 10A, asi budu muset silně  přehodnotit svoje odhady proudových hustot

v závislosti na průřezu materiálů...