Re: bipolární LED se dvěma piny

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Čtvrtek Únor 8 16:15:39 CET 2024

Nespatřuji požadavek na Uled+rezerva<Udd/2. Tedy nevím, proč bych se
trápil tou polovinou Udd? Nikde není žečeno, že ty odpory musí být
stejné. Z mojeho pohledu nastávají tyto situace:
1) Logická 0 - LED, která má katodu u MCU se aktivuje, na její katodě je
napětí blízké 0 (Vss), na její anodě je napětí Uled, rezistorem R1 teče
proud Udd - Uled a definuje jas LEDky. Je tu malá chyba v tom, že R2 má
také napětí Uled, takže nám kazí spotřebu o Uled/R2, ale to bývá velmi
malé číslo.
2) Logická 1 - LED která má anodu u MCU se aktivuje, na anodě je Udd, na
katodě je Udd-Uled (to musí být kladní, takže pozor na modré led při
nízkém napájení), odporem R2 protéká proud budící LEDku a odpor R1 nám
mírně kazí spotřebu tím, že přes něj protéká Uled/R2.
3) třetí stav - odpory se postaví do pozice děliče a vytvoří na místě
kde se setkávají napětí Ux = U * R2 / (R1+R2). Ale to je celkem jedno,
protože se nikde neuplatní.

V zásadě jsem se dopustil zjednodušení, které říká, že Uled je menší,
než Udd - Uled. Pak už jsou ty ztráty tím "neužitečným" odporem v zásadě
i významné, ale ne nepřekonatelné. Prostě to jen kazí energetickou
efektivitu.