Re: Elektromobily - obousměrné DC nabíjení a vše kolem

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Duben 29 22:44:03 CEST 2024


Já jsem mezitím trochu postoupil v hledání.
Pro to spojení auta s nabíječkou se používá PHY typu Home Plug Green, 
což je očesaná verze Home Plug AV.
To Green komunikuje 4-10 Mbit/s, verze AV je určená pro datové 
komunikace typu Powerline a jede 20-200 Mbit/s.

Opravdu to používá ten jediný dostupný pin na zásuvkách CCS 2, zvaný 
Control Pilot.
Při AC nabíjení je tam PWM na 12V, která určuje, jaký max. proud 
nabíjení si auto může ze zásuvky vzít.
Pokud se střída PWM nastaví v rozsahu 3-7%, tak to pro druhou stranu 
znamená, že se má přepnout na digitální komunikaci a po tom pinu 
komunikovat na těch megabitech.
Takže komunikační možnosti i to CCS má ve finále slušné.
Ale s podporou pro obousměrné nabíjení je to zatím opravdu asi bída, 
mimo ten Ford F-150 a VW ID-7.

Nicméně udělat si DC nabíječku, připojitelnou k soláru, by nemělo být 
nic nemožného.
S chipem Home Plug Green od firmy Qualcomm existují hotové moduly i 
dev-kit, SW je otevřený a je na Githubu.
Nebo pak rovnou hotová škatulka od Insysu, která se připojí po Ethernetu 
do nějakého řídicího prvku. Ale ta stojí 850 USD.

S tím ChAdeMO dělal borec jako diplomku obousměrnou nabíječku:
https://dspace.vsb.cz/handle/10084/140407?show=full
A snad mu to i fungovalo, i když auto jednou zbriketoval (servis to ale 
odemkl).

PL

********************

Dne 29.4.2024 v 22:12 Libor Konečný napsal(a):
>
> 100% je pro tohle  CHAdeMO navrhnute, k Outlanderu se dal dokoupit 
> menic (100kKc) ktery prevadel ze zasuvky CHAdeMO na 230V. napriklad 
> pro pouziti na chate bez el.
>
> CCS oboustranku nema (jinak by me kolega uz informoval, nebot vytvari 
> adapter pro variabilni nabijeni BEV jako vytezovac pro svou FVE ).
>
> Nicmene  v BMW  nedavno objevili Ameriku a slibovali oboustranne 
> nabijeni (cca mesic zpatky, ale je to treba brat z rezervou, jako 
> poslednich 10 let slibu a vysledek  BEV z DE je vzdy predrazena 
> navonena bida) .
>
> Ale IMHO, dalsi ze zbytecnych  duvodu proc si  kvuli tomu koupit 
> 'cinske' auto za predrazene penize.
>
> LK
>
>
> Dne 29.04.2024 v 20:06 Petr Labaj napsal(a):
>> Pánové (případně dámy),
>>
>> je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a 
>> případně vybíjením) baterek elektromobilů?
>>
>> Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky jako 
>> baterku třeba k soláru nepoužít.
>> Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost hluchých míst.
>> Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
>>
>> Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
>>
>> Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO. Ten 
>> umí dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je velká paráda.
>> Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže 
>> komunikace nabíječky s autem je taková přirozená.
>> U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala EU 
>> směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s konektorem CCS 2.
>> Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou verzi 
>> Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to jenom jako 
>> facelift.
>>
>> U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v oblastí 
>> obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
>> Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom se 
>> svou nabíječkou.
>> Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7). Je 
>> teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i starší ID.
>>
>> Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou 
>> bezpečnost, což to komplikuje a zpomaluje.
>> Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat 
>> příslušné certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
>> Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen tak 
>> snadno doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to auto bez 
>> příslušného certifikátu prostě nepovolí.
>>
>> Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc nachystaný. Má 
>> tam prakticky jediný pin, po kterém si může povídat nabíječka s autem.
>> Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a tedy 
>> prakticky neomezené komunikační možnosti.
>> Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug Green 
>> PHY, kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na digitální komunikaci 
>> s kódováním QAN a přenosovou rychlostí v megabitech.
>> Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se 
>> domluvila auta s DC nabíječkou.
>>
>> Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení obousměrného 
>> toku.
>> Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím moc není.
>>
>> Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo jiné a 
>> lepší informace, budu rád.
>>
>> Díky.
>> PL



Další informace o konferenci Hw-list