Re: Elektromobily - obousměrné DC nabíjení a vše kolem

Libor Konečný support na mikrovlny.cz
Pondělí Duben 29 22:12:03 CEST 2024


100% je pro tohle  CHAdeMO navrhnute, k Outlanderu se dal dokoupit menic 
(100kKc) ktery prevadel ze zasuvky CHAdeMO na 230V. napriklad pro 
pouziti na chate bez el.

CCS oboustranku nema (jinak by me kolega uz informoval, nebot vytvari 
adapter pro variabilni nabijeni BEV jako vytezovac pro svou FVE ).

Nicmene  v BMW  nedavno objevili Ameriku a slibovali oboustranne 
nabijeni (cca mesic zpatky, ale je to treba brat z rezervou, jako 
poslednich 10 let slibu a vysledek  BEV z DE je vzdy predrazena navonena 
bida) .

Ale IMHO, dalsi ze zbytecnych  duvodu proc si  kvuli tomu koupit 
'cinske' auto za predrazene penize.

LK


Dne 29.04.2024 v 20:06 Petr Labaj napsal(a):
> Pánové (případně dámy),
>
> je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a případně 
> vybíjením) baterek elektromobilů?
>
> Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky jako 
> baterku třeba k soláru nepoužít.
> Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost hluchých míst.
> Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
>
> Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
>
> Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO. Ten umí 
> dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je velká paráda.
> Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže 
> komunikace nabíječky s autem je taková přirozená.
> U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala EU 
> směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s konektorem CCS 2.
> Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou verzi 
> Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to jenom jako 
> facelift.
>
> U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v oblastí 
> obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
> Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom se svou 
> nabíječkou.
> Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7). Je 
> teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i starší ID.
>
> Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou 
> bezpečnost, což to komplikuje a zpomaluje.
> Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat 
> příslušné certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
> Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen tak 
> snadno doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to auto bez 
> příslušného certifikátu prostě nepovolí.
>
> Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc nachystaný. Má 
> tam prakticky jediný pin, po kterém si může povídat nabíječka s autem.
> Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a tedy 
> prakticky neomezené komunikační možnosti.
> Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug Green 
> PHY, kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na digitální komunikaci 
> s kódováním QAN a přenosovou rychlostí v megabitech.
> Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se 
> domluvila auta s DC nabíječkou.
>
> Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení obousměrného 
> toku.
> Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím moc není.
>
> Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo jiné a 
> lepší informace, budu rád.
>
> Díky.
> PL
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list