Re: 3D tiskárna, kterou vybrat

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Neděle Duben 21 00:20:44 CEST 2024

Ztráty jsou podle mně o dost vyšší u SLA.
Při tisku pomocí FDM jsem nepotřeboval mnoho supportů. U SLA tisku jde
na support hodně. Ale to je možná tím, že na té FDM jsem netiskl
figurky, ale spíš krabičky a tak, protože tehdy ty FDM tiskárny neměly
na figurky dostatečnou přesnost.
Tohle je obecně těžké porovnávat, to by musel člověk mít obě technologie
vedle sebe a tisknout na nich pokud možno stejnou věc a pak to nějak
spočítat.
Resin je nejspíš skutečně dražší než FDM struny. Zejména pokud jde o
méně běžné resiny, jako třeba průhledné, pružné nebo extra pevné. Tam
může být cena i klidně 5000 Kč za kilové balení resinu.
Tohle je mimochodem docela slabina těch hobby SLA tiskáren. Vyměnit
jeden resin za jiný je dost nepříjemný proces spojený s mytím misky atd.
Trvá to dlouho a rozhodně to není takové jako vyměnit jednu strunu za
jinou a nastavit jiné parametry v programu.

U mně osobně je rozhodující to, že ten SLA tisk je přesnější, má vyšší
rozlišení a na rozdíl od FDM nemusím nic řešit. Když mi ta tiskárna
přišla, tak jsem udělal úvodní kalibraci, nalil jsem do ní resin a
prostě tiskla a tiskne. Už to bude skoro rok a půl a pořád u ní nemusím
nic řešit. U té FDM jsem musel od začátku něco řešit.
Na druhou stranu je fakt, že tu FDM tiskárnu jsem pořídil před snad
deseti lety a používal jsem jí víc než pět let. Dneska je ta technologie
asi zase někde jinde, on 3D tisk jde rychle dopředu a za chvíli bude i
ta moje SLA tiskárna zastaralá...

Zdraví PavelK

Zdraví PavelK